Snörstump

Dikt och Rim / Permalink / 0

 

 

 

Som att se ridån gå upp på teatern

Eller se magma välla fram ur kratern

Likt en offerjungfru på vulkanens brant så stel jag stod

När jag böjde mig fram för att smaka

Kom som ett eko mina andetag tillbaka

För mitt inre såg jag en kvarglömd snörstump i en varubod

 

 

En bandyklubba i en tom gympasal

Ett ensamt tomtebloss i en katedral

Jag var som en mört i en bassäng byggd för en vikare

Det hade rymts en nebulosa

I hennes skära Lindextrosa

Man kom slätt ingenstans med en simpel stjärnkikare

 

 

Som ett funkisinspirerat flervåningshus

Eller en jumbojethangar förklädd till mus

Som ett slott i Transsylvanien där bara den rätte passar in

Nåt mittemellan ekstam och flaggstång

Är vad som krävs i nästa aspirantkalsong

Annars blir det Lummelundagrottan versus plockepinn

 

 

 

 

 

Till top