Mumiens Blod

Serier / Permalink / 4




Stockholm drabbas av en mördare som krossar offrens skallar och sedan tömmer dom på blod. Kan det vara en vampyr? Max tar hjälp av sin vän Theo; en två meter lång björn som är märkligt mänsklig, och som driver en butik med "ockulta kuriositeter". Tillsammans följer de ledtrådar som ger svar på såväl Theos ursprung som till Brödraskapet - en organisation bestående av kända och okända figurer ur skräcklitteraturen, deras ledare är en viss greve Vlad... Sen tillkommer undervattenspyramider, spåkulor och pratande huvuden inlagda i sprit.






Jag gillar verkligen Skogängs teckningar. Det är franska stilen rakt nedstigande led, och faktiskt väldigt likt Guy Davis/mike mignolas arbete på BPRD emellanåt. Jag gillar också sättet att rita in små ledtrådar i detaljerna, liksom lite underfundigt att Tintin skymtar förbi på tunnelbanan och att en av offren har en sällskapsresan-affisch i sovrummet. Det sista anspelar antagligen på att tecknaren jobbar på Lasse Åberg-museét och densamme Åberg har också skrivit förordet till albumet. En rak äventyrsberättelse med ockulta inslag och råsnyggt illustrerad gör att jag helt klart kommer att kolla upp de andra volymerna.









#1 - - Emma:

Drabbades av en stark Adèle Blanc-Sec -crush när jag såg filmen med ung. samma titel för ett tag sedan, Theo (tillsammans med Blenda i Utopi) stillade behovet tills vidare. Tecknarstilen här får en att må nästan hur bra som helst

#2 - - S:



fan, jag måste skaffa den där Utopi. Och se filmen har jag velat länge, tack för påminnelsen.

#3 - - CJ Håkansson:

Tack för tipset. Har beställt alla tre albumen nu. :)

#4 - - S:





CJ;

Var nere och skaffa 2;an på el biblo idag, kul att få in ett tips hos seriemogulen himself, haha=)

Till top