Äkta Skräck av Magnus Blomdahl

Böcker / Permalink / 4



Ameara Lavey


”Till att börja med handlade allt om att få chansen att skriva om ämnen som fascinerar mig, men även att ta reda på vad det är som fascinerar mig och varför. Efter ett par kapitel stod det klart för mig att jag inte var ensam om dessa tankar. I stort sett alla jag intervjuat har någon gång rannsakat sig själva för att legitimera sitt skapande. Moralen överraskar och respekten för vad de ser som riktig skräckfilm är hög. Man skulle kunna dra paralleller till black metal-scenens mer seriösa band och deras stolthet och passion. Alla har de sina skäl, även jag visar det sig.

På bussen hem från Kungsbacka. Tretton år gammal och med magvärk. Fredagen den 13:e del 2 under ena armen och en påse godis under andra. En mix av ångest och förväntan. Under filmens inledning är jag så nervös att jag är rädd för att kollapsa, eller explodera. Men det är bara ett kort, relativt smärtfritt stadium. Sedan blir jag förlöst, av skräck. Jag mår bra, bättre än någonsin. ”

-Magnus Blomdahl






Subconscious cruelty


”Vi valde medvetet mörka och tunga atmosfärer. Vi sökte efter ställen där traumatiska händelser ägt rum, du vet någonting ohyggligt. När vi spelade in i Los Angeles så begav vi oss till de farligaste distrikten. Vi spelade in i hotellrum med blod och gammal hjärnsubstans i taket, där någon nyligen tagit sitt liv. Vi försökte få varje location att förmedla tyngd.”

-Adam Rehmeier





Wound


”Skräck för mig är… vad ska man säga? Verkligheten överträffar dikten. Det är bra mycket läskigare att ta del av vad som händer i världen idag än att se på film. När jag gör en film försöker jag få betraktaren att känna någonting, få denna att tappa garden. Känna fruktan, gråta, kanske till och med skratta. Det är ju det som filmer är till för, att få folk att känna sig levande igen. Vad som skrämmer mig är att människor världen över känns bedövade, att de inte vill vakna upp. ”

-Nacho Cerda




August Underground Mordum



”Vi fostrades till satanister. Våra föräldrar lärde oss att respektera oss själva, resonera som fria tänkare, stå utanför samhällets konventioner och göra vad vi känner för. När Cinderella tog sitt liv var det någonting hon kände för och ett val som jag respekterar.”

-Lucifer Valentine




The Bunny Game


”Det var rätt märkligt. Vid första visningen ingenting utöver det vanliga: stora grupper som lämnade salongen, en del frågor om syftet med våldet och sådär. Inget annat. Men vid andra visningen reagerade vissa människor, varav en jurymedlem, kraftigt på tortyren mot den gravida kvinnan. De skrek och förolämpade mig medan de lämnade biografen. Plötsligt blir jag konfronterad av en man som anklagar mig för att göra sjuka filmer som bara sjuka människor vill se. Han slår mig i ansiktet, sliter ner mig på golvet och fortsätter misshandeln. Runt omkring oss klappar folk händerna och jublar. ”

-Mariano Peralta





Regoregitated sacrifice



”Vad jag försöker säga är att skräcken i den nya skräckfilmen är den som så många redan lever idag. Därför är den så fascinerande. Jag tror att vi måste fortsätta bryta ner de här gamla strukturerna. Kan Hollywood verkligen fortsätta med att bara göra om och göra om gamla klassiker?”

-David Blyth

 



Murder-set-pieces


”Dagens filmskapare glömmer bort publikens fantasi och hur kraftig den kan vara. De behandlar folk som idioter, vilket de kanske är, men personligen älskar jag när en film låter mig jobba lite, fylla i de där luckorna. Som när man läser en bra bok. Det funkar på film också men man ställer för låga krav på publiken. Fördummandet av vår tids kulturkonsumenter är chockerande.”

-Adam Mason





Den som äter mitt kött och dricker mitt blod
han har evigt liv och jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen



”Verkligheten och hur avtrubbade vi blivit efter att ha överdoserat på Internet, mobiltelefoner och film. Vi har tappat vår medmänsklighet. Våld på låtsas berör knappt längre, då vi dagligen serveras autentiska avrättningar på Youtube. Nutidens svar på dåtidens snuff-film. Världen har liksom sprungit ifrån filmen vad gäller extremism. Även den grymmaste, mest extrema fetisch har idag en egen hemsida, facebooksida. Barn och ungdomar är insatta i de grövsta av perversioner och testar allt. Det enda vi läser om i tidningen är död och förintelse. Människor exploateras och vi bryr oss inte, vi har helt enkelt vant oss. Där har vi den sanna skräcken.”

-Karim Hussain










#1 - - Pål Eggert:

Den verkar ju onekligen intressant och bilderna är ju... tankeväckande.

#2 - - S:



Den är dunder!

#3 - - CJ Håkansson:

Fy fan vad jag saknar ockulta splatterfilmer.

#4 - - Magnus Blomdahl:

CJ, spana in Kill List. Lite ockultism, brutalt våld och dessutom en socialrealistisk, brittisk underton som känns nyskapande. Jag gillar den! Många andra hatar den.

Till top