Chockdoktrinen

Film / Permalink / 5


Naomi!!




Läste No Logo på Rhodos ´08 och Stengsler og Åpninger hos Tor i Oslo häromåret. Chockdoktrinen har jag dragit mig för dels för - femhundra sidor kritik av det nyliberala korthuset avskräcker, även om det är någon såpass kompetent författare som Klein. Därför passar det ju excellent med en filmatisering i dokumentärform.

På ett knivskarpt vis dissekeras Milton Friedmans teorier som numera har upphöjts till utopiskt fundament i tider av avregleringar och frihandel. Klein visar hur den påstått Fria Marknaden inte bara sökt sig till system som är i högsta grad Ofria utan också på ett smutsigt sätt använt sig av katastrofer, inbördeskrig eller terrorangrepp för att genomdriva sina reformer.

Med andra ord en dold agenda, som inte har introducerats på demokratisk väg utan tvingats fram med massiv skrämselpropaganda, undantagstillstånd och brutalitet.

Och hur den globala Friheten gynnar folket går inte att ta miste på; Innan Thatcher tillträdde tjänade en VD tio gånger mer än en arbetare. 2007 tjänar Vd:arna 100 gånger mer än en arbetare. Innan Reagan tillträdde tjänade en amerikansk VD fyrtiotre gånger mer än en arbetare. 2005 tjänar Vd:arna 400 gånger mer.

En explosiv dokumentär som väl knappast kunde ligga mer rätt i tiden.
















#1 - - Emma:

Tack för tipset på dokumentären. Jag har länge velat läsa No Logo (fast nu har det gått så lång tid att jag väntar på en ny upplaga), håller den att läsa idag eller är den out of date?

#2 - - Pål Eggert:

Klein själv vill inte riktigt associera sig med filmen. Fast jag tycker den verkar sevärd ändå.

http://www.guardian.co.uk/film/2009/aug/28/naomi-klein-winterbottom-shock-doctrine



Jag läste delar av boken, har nog bitar som är olästa. Jag gillade den och tog del av en del av kritiken, men tycker att boken håller rätt bra.

No logo: Det är en bra bok, men har en ganska stark förankring i 90-talets kritik av storföretag. För mig är den kraftigt förankrad i the battle of seattle, anarkistisk anda och toppmöten.

#3 - - S:



Emma;

Mjo, antagligen är det som Pål skriver att den är något daterad. Samtidigt hade jag stor behållning av den, reklamen och kampen om det offentliga utrymmet är ju sig likt.



Pål;

Trist att hon inte gillade den. Se den, du kommer att gilla den.



#4 - - CJ Håkansson:

Jag vet inte vad jag ska tycka om Klein. Å ena sidan är jag glad för att hon finns och ger uttryck för vad jag känner, men å andra sidan är jag sur på henne för att hon så konsekvent vägrar att ha med ett klassperspektiv. Det är symptomatiskt för nästan alla akademiker ur borgarklassen att ignorera klass när de pratar om fattigdom och motstånd. Fattigdom verkar bara höra hemma i fjärran länder.

#5 - - S:



Instämmer i det CJ. På så sätt föredrar jag Chomsky, även om han står bakom uttalanden som; "På den tiden läste ju folk sådant(anarkistisk litteratur, finansrapporter), nu för tiden läser dom Stephen King."

Jävligt föraktfullt uttryckt.



Till top