Sunkrulle

Film / Permalink / 3


"Spelar ingen roll att det blåser 70 sekundmeter, jag håller fast dig så du inte blåser bort"




Är det något som stör är det när det ska göras porträtt av starka självständiga kvinnor, som egentligen inte är särskilt starka eller självständiga. Låt oss ta den gamla sketrullen Twister som exempel, som jag av en händelse genomled häromsistens.
Där introduceras vi för orkanjägaren Jo Harding, en tjej som förutom att jaga virvelvindar med ett gäng grabbar till på köpet är klädd i linne och kakibrallor. Detta var ett vanligt grepp på nittiotalet; tjejer i manhaftig klädsel och i machomiljöer skulle per automatik framstå som starka och tuffa, något som gick i igen i tex Sarah Connor i Terminator 2 och GI Jane.  
Jo Harding i Twister ställs som motpol till exmannens nya flamma - klädd i kjol och hög klack med vårdande troligen kvinnodominerat yrke- som inte har det minsta intresse av oväder. Fast hon får ju allt hänga med ändå, när Jo och exsnubben tillsammans ryker iväg för kolla nästa gigantstorm.
Helt plötsligt är inte den stora hurrikanexperten Jo längre särskilt kunnig. Faktiskt verkar hon mindre vetande plötsligt. Exmannen däremot - han kan det mesta, säger till vad de ska göra och är allmänt tuff. De andra berättar med beundran i rösten hur han en gång naken och stupfull knallade fram till en tromb(!) och kastade en halvtom whiskeypava in i den.
En gång i hela filmen får Jo köra sin egen jeep, och det råkar sammanfalla med scenen där exmannen ska fästa någon slags apparat på henne och därför måste kladda henne på brösten och höfterna. En scen som inte så mycket ångar av sexualitet som sipprar sunkighet.
Ungefär som resten av filmen.





#1 - - pål Eggert:

Vilken jävla skitfilm. GI Jane är förresten en av de mest grisiga filmer jag någonsin sett, särskilt med tanke på hur modern filmen är.

#2 - - S:



GI Jane har jag förträngt, mer än att jag minns att jag hatade den också. Uppdatera mig gärna?

#3 - - Pål Eggert:

Man kan säkert hata den av många skäl, men bara en sådan sak som att att "läraren" ska till att näsan våldta Jane under en övning och sedan i slutet lämnar en dikt av Lawrence i hennes skåp, som om han egentligen älskar henne tycker jag är så rötet. De kunde lika gärna ha börjat filmen med ordspråket "Den man älskar agar man". Sedan är den ju så oerhört militaristisk. Jag kan ju gilla krigsfilm och lite skitig machostil. Det har sin charm och ibland kan det samsas med lite mer sofistikerade reflektioner. Men GIJane ju en ren hyllning till det militära livet. Bara så jävla töntigt.

Till top