Skinnerbox

Dikt och Rim / Permalink / 0

 

 

 

Jag kan alla genvägarna

Har flexibilitet nog att anpassa mig

Ändå kallar du mig lurad

För att jag har lärt mig nåt till skillnad från dig

 

 

Jag har lärt mig följa lydigt

I den labyrint mina herrar byggt

Livet är ett enformigt sökande

Så inrutat och tryggt



En reflex betingad obetvingad

Hela våran värld är platt och inte rund

För allas fromma konsensus råder

Ingen sätter nålstygn till min mun

 

 

Den som inte finner vägen

Mellan sicksackmönstrets murar

Får ensam trampa hjulet

Gömd i nedre planets burar

 


Varför skulle jag ifrågasätta
När ljuset kommer och när det går
Jag är säker där finns ett syfte
Mer komplicerat än du och jag förstår 


Jag anger så villigt mina vänner

Som den råtta de gjort mig till

I den inglasade boxen trivs vi

När alla gör som man ska och inte som man vill

 

 

Daidalos som en arkitekt och Gud

Vi förlåter systemets dess tjurskallighet

För en söt liten sak på färden

Förlorar vi oss åter i total tacksamhet

 

 

 

 

 

 

Till top