Dödssymbolik

Musik / Permalink / 2

 

 

Nära Svartåns utlopp i sjön Roxen på Östgötaslätten, sex kilometer nordväst om Linköping, ligger Kaga kyrka, uppförd på elvahundratalet under Sverker den äldre. Byggnaden anses vara en av de allra vackraste och bäst bevarade medeltida kyrkorna i Östergötland och är invändigt dekorerad med flera unika motiv. Bland de gotiska målningarna, daterade till fjortonhundratalet utmärker sig en bild av ”pesthelgonet” Sankta Kakukilla, som anfalls av sju råttor. Kaga kyrka är bara en många platser av kulturhistoriskt intresse som Marduk-gitarristen och amatörfotografen Morgan Håkansson har besökt i sällskap av sin trogne följeslagare, taxen Moritz.

-Råttorna symboliserar var och en av de sju dödssynderna säger Morgan. Det ska vara den enda målningen av Sankta Kakukilla som existerar. Morgan har under en längre tid samlat stoff till en bok som han själv begränsar till ”Stormaktstidens högadliga begravningsskick”.

 

 

-Jag har alltid varit intresserad av symboliken kring döden och människans begravning. Under svensk stormaktstid stod det hantverket på någon slags höjdpunkt. Jag vet inte hur många foton jag har; det är oöverskådligt. Jag för anteckningar på det jag ser och det händer att jag intervjuar ättlingar som lever i dag. Jag har gjort väldigt mycket research men ännu inte gjort så mycket av projektet. Morgan förklarar att han inte vore beredd att lägga ned den tid det skulle innebära att göra en formell, akademisk karriär av intresset.

-Jag gör det jag gör först och främst. Det andra kommer vid sidan av i mån av tid. Vissa samlar frimärken, andra gillar dödssymbolik.

 

 

Från att ha läst hyfsat med film- och musikjournalistiska böcker 2011 blev det desto mindre av den varan under 2012, och reportagen i tidningsform har en tendens att bli en återupprepning av anekdoter eller allmänt säljsnack för senaste given, så det var inte heller något att jubla över. Ett rejält undantag var dock intervjun med Morgan Håkansson i Close-up #141 från juni förra året, där utdraget ovan är hämtat och journalisten heter Lars Martinsson. Rekommenderad läsning.

 

 

 

 

 

#1 - - Pål Eggert:

"Vissa samlar frimärken, andra gillar dödssymbolik."

Just det :-)

#2 - - Bara Metal - Torbjörn:

Mycket bra intervju av Lars Martinsson!

Svar: En av de bästa
Jag

Till top