Breaking Bad

Film / Permalink / 1
 
 
 
 
"En fjärils vingslag i Brasilien kan orsaka en tornado i Texas”, sade en gång matematikern och meteorologen Edward Lorenz. Ett citat som sedan dess fått stå som representant för kaosteori – inte minst i populärkulturen.
I Breaking Bad får den underbetalde och ekonomiskt eftersatte kemiläraren Walter White diagnosen dödlig cancer. Lärarlönen och extrajobbet på stans biltvätt är långt från tillräckligt för att lossa skuldsättningens strypsnara. Samtidigt väntar han och hustrun barn, en sladdis utöver tonårssonen, alltmedan vräkning och total bankrutt står stampande runt hörnet.
 
 
 
 

När Walter träffar på sin gamle elev, den pundande plastgangstern Jesse Pinkman, föds idén hos Walter om att använda sina kemikunskaper till att koka Metamfetamin, medan Jesse ska stå för själva försäljningen på gatunivå. Något som ska göra det möjligt för Walter att säkra sin familjs ekonomiska överlevnad efter hans bortgång.
Likt kaosfjärilens vingslag är detta något som skapar långtgående följder. För varje steg som Walter och Jesse tar, skapas en ny korridor i en labyrint av mardrömsscenarier. Varje handling som anses nödvändig, som den sista utvägen, gör det tvärtom allt omöjligare att någonsin komma ut.
Rekommenderas varmt.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Maria:

Jag har blivit rekommenderad att se Breaking Bad flera gånger, men har fortfarande bara sett ett avsnitt. Så många tv-serier, så lite tid. ;)

Svar: Ja, det är en massa teveserier nu, fast jag sållar bort de flesta och bara försöker rikta in mig på de jag blivit tipsad om ska vara bra, så hinner jag inte alls med i takten. Just nu kollar jag på mad men säsong 6.
Jag

Till top