Läst 2014

Allmänt / Permalink / 0
 
 

När det gäller serieåret, har även det präglats av nostalgi och omläsningar. Undantaget blev de utmärkta utgåvorna Från andra sidan och Skyttegravskriget av Placebo Press.  Excellenta Dylan Dog har fortsatt kommit ut i föredömlig takt.
Jag uppdaterade äntligen min Hellboysamling och skaffade sista delen i den fantastiska superhjälteparodin The Boys. Ett antiklimax tyvärr, som mest handlade om att knyta ihop trådarna och avliva resterna. En bättre final var sista delen i Brian Woods vikingaepos Northlanders. I årets sista dagar läste jag Lawless och Coward ur Ed Brubakers serie Criminal. Hårdkokt noir av bästa sort.
Mer om årets serier här


Med tegelstenstrilogin Underworld USA av James Ellroy blev det sin beskärda del litterär noir också. Eskapix förlag kom under året med två riktigt bra böcker, Nere på Flower & Dean Street av Jenny Lundin samt Köttmonstret i Celitz av Pohlavi Remesla. Förlagets första lyriksamling, Liz Wennbergs Det är det svarta du känner smaken av, är också ett tips.
Hastur förlag bjöd på Kungen i Gult och Vargtimmen. Hastur har en hängiven läsekrets, så böckerna är säkerligen slutsålda vid det här laget, men ett annat tips är att hålla ögonen öppna efter de kommande Vilddjurets märke och andra sällsamma berättelser av Rudyard Kipling och Arthur Machens De tre bedragarna.


I övrigt har skräckläsning i år mest kretsat kring Ligotti, med utmärkta My Work is not yet done och The spectral link. Den filosofiska avhandlingen The Conspiracy Against The Human Race och intervjuboken Born to fear har också plöjts igenom. Rekommenderas gör också serieadaptionen av några av Ligottis noveller som finns samlade i albumen Nightmare factory 1 & 2.


Ett av årets starkaste läsupplevelser skrev jag knappt en rad om, novellsamlingen Där jag ringer ifrån av Raymond Carver, som platsar bland något av det bästa jag någonsin läst.
Några av böckerna som nämns, plus annan läsning finns att kolla Här.

 

 

 

 

 

Till top