Med outsiderns blick

Böcker / Permalink / 1
 
 
 

Jag blev väldigt förtjust när jag hittade Cyril Hellmans intervjusamlingar med folk som George Pelecanos och Dennis Lehane – båda författare som arbetat med The wire, Alan Moore och David Lloyd kring om V för vendetta och Nordamerikanska serieskapare som Peter Bagge.  
Jag valde Med outsiderns blick dels för att en av mina favoritregissörer David Cronenberg intervjuas och dels för att priset var hyfsat. Att den också innehöll intervjuer med Ang Lee, George A. Romero och bröderna Coen lät också intressant.
Det räckte dock med att öppna leveransen för att konstatera att det var ett ohyfsat pris med tanke på att ”boken” är mer av en pamflett på dryga sextio sidor. Nåväl, så kan det gå när man trycker på beställningsknappen utan att kolla närmre.

 

 

Desto sämre är att själva intervjuerna är dåligt korrekturlästa, intervjufrågorna tråkiga och svaren för det mesta lika tråkiga. Språket är överlag fattigt och slarvigt.  Joel Coen liksom David Cronenberg kallas för arroganta, utan att jag som läsare riktigt förstår på vad sätt de skulle vara arroganta, samtidigt som Cyrils egna funderingar kring filmerna lämnar mycket övrigt att önska. Som exempel kan nämnas hur murveln ifråga, mitt i beskrivningen av Dead Ringers handling, påpekar att han själv bott på samma gata som filmen utspelar sig.
Man kan säga att det här är motsatsen till Magasinet Novells arbetssätt- där de gjorde även ointressanta intervjuobjekt intressanta, gör Cyril intressanta intervjuobjekt ointressanta.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Pål Eggert:

Hur var det Arne Anka sa? Bäst på att vara sämst?

Svar: Klok anka det där
Jag

Till top