Morgonstund

Allmänt / Permalink / 1
 
 
 

Jag vaknar till sans. Det vankas en ny vacker dag i det välfärdsland där västanvinden ännu viner. Smidigt skuttar jag ur sänghalmen, sprängfylld av social rörlighet och kapitalt kraftfull.
Jag brygger mitt eget kaffe, långt från de plasthöljade pappmuggarnas perkolatorer.

 

 

Alltmedan pannan puttrar skannar jag igenom det skatteunderstödda nyhetsflödet. Trots spetsfundiga spjutspetsskribenter och behjärtansvärd kampanjjournalistik blir det inom kort för kommersiellt och kändistätt ytligt för en kulturkonnässör som jag. Istället slår jag på den statliga televisionen för att ta del av morgonsoffornas maktkritiska rapportering.

 


Pumpen sväller så smått över lättnaden att bo så långt från icke-demokratiernas blinda dyrkan av sina Stora Ledare i gudsförgätna avkrokar där media mest tjänstgör som ett propagandistiskt partiorgan. Det fantastiska med att vara född fri.

 

De oavhängiga analytikerna och den ekonomiska expertisen berättar om hur hjulen snurrar på högvarv, sällan har det sett mer sprudlande ut för vårat ständigt suveräna samhällssystem. Stolt till sinnes hemsöker jag platsbankens välfyllda valv för att själv snappa åt mig en snutt av det stinna jobböverflödet.

 


Jag går förmiddagen till mötes med en vandring längs ån.
Fåglarna kvittrar från de nedlagda lagerlokalernas tak. Det finns något storslaget bortom krönet där åkrarna lagts i träda. Jag kan känna det i den västanvind som ännu viner. Jag kan höra det i etern som susar och brusar fram högt ovanför mig.

 

 
 

 

 

 

 

 




 

 

#1 - - Inez:

Intressant läsning! :)

Svar: Tack Inez
Jag

Till top