Läst 2016

Böcker / Permalink / 0
 
 

2016 kan väl kallas tegelstensåret för min del, efter att ha väjt för tungviktare under flera år blev det några rejäla mastodonter. Eller ska man kalla det Ketchumåret? Jag struntar helt i att rabbla upp några böcker som jag läst men inte skrivit en rad om och slänger istället upp en lista med det mesta av det bästa från läsåret:


 

Årets Science Fiction
 
Philip K Dick - vilken författare. 3 Stigman i all ära, men Skannad i Dunklet var helt klart en av årets största läsupplevelser.

Årets Högläsning
 Boet av Kenneth Oppel.

Årets Lovecraft
Neonomicon  

 

Årets Hotelläsning
Efter en eldsvåda i köksregionerna en tidig morgon fann jag mig själv som hemlös vagabond i någon vecka. Omständigheterna hade kunnat vara bättre, men det blev mycket tid att läsa på det fridfulla landsbygdshotellet. Kipling och Panzram hette två av mina sängkamrater.

Årets Kåkfarare
Hellborn

 

 


Årets Tegelsten
Kvick omläsning av Vit Jazz inför Perfidia, där gamle Ellroy ger allt vad han har i upptakten till vad som kan bli hans litterära Magnum Opus. Intogs tillsammans med kylda drycker i en solstol på Cypern. Jag brukar ha med mig en fem-sex böcker på utlandsveckan, den här gången räckte det gott och väl med en.

Årets Historia
Briljanta Wolf Hall utan tvivel. I år ska jag ta mig an uppföljaren.  

 

 

Årets Infall
Jack Ketchum. Boet gjorde mig grymt sugen på mer skräck, Red i billighetsupplaga var däremot ett rent infall efter att surfat omkring alldeles för länge i bokdjungeln. Jag blev väldigt förtjust och följde snabbt upp med The Girl Next Door samt novellsamlingen Peaceable Kingdom.

Årets Skräck
Svarthunden, KG Johansson är och förblir en av landets bästa författare och Svarthunden är ett måste.

 

 

 

 

 

 
 

 

Till top