Machivellianska Mästerverk

Böcker / Cromwell, Hilary Mantel, spegeln och ljuset / Permalink / 0
 
 

”Med mod, list och brutalitet har Thomas Crom­well klättrat från samhällets bottenskikt till en plats som Henrik VIII:s högra hand. Nu, 1536, har han administrerat avrättningen av kungens andra hustru, Anne Boleyn, något som väckte ont blod bland många av Englands mäktiga.
Samtidigt hopar sig tvivlen. Hur länge kan framgången bestå för en man av folket som saknar en egen armé? Finns det en gräns för hur långt man kan gå i maktens namn?”


Jag har tidigare hyllat Hilary Mantels machivellianska mästerverk om Thomas Cromwell, som inleddes med första delen Wolf Hall och följdes upp av För in de döda
Båda böckerna hör till mina stora läsupplevelser det senaste decenniet så det var väl inte helt otippat att jag skulle förhandsboka den tredje och avslutande delen i trilogin.
Jag tycker att Weyeler förlag gör ett fantastiskt jobb med sina inbundna volymerna, även om jag avskyr detta ”blurbande” som skräpar ner varje omslag. Men, vi lever ju i sociala mediers tidevarv; hur skulle det vara möjligt att låta en bild eller titel locka läsarens öga utan att samtidigt påtvingas någon random tönts åsikt?

Över åttahundra sidor(gulp!) och alla lovord utlovar dock en både värdig och mastig final på Mantels mäktiga epos.  
  

 
 
 
 
Till top