Bakrusbrus

Musik / Permalink / 13

                                                


Så mina vänner...
Själv är jag ju rena renlevnadsmänniskan. En godtemplare, med snudd på helgonstatus i närmsta bekantskapskretsen. I helgen har mina värsta upptåg inneburit att läsa Elektra Assassin och lyssna på Vader
Men för alla er som druckit er frukost i helgen, kommer här en liten uppsättning toner att ha på i bakgrunden medan Ulrik lockar i botten av toaletten.



Jag kan inte slåss - Gatans Lag


Har du nånsin vart i en fajt

och fått redigt med stryk

Vaknat dagen efter

I en pöl av blod och spy

Du går mot toaletten

Så yr du knappt kan stå

och fast synen i spegeln så är du glad ändå

En svullen överläpp

och ett sprucket ögonbryn

Det är en vacker syn!


Har du nånsin stått framför en gubbe

och skakat av adrenalin

Plötsligt lossar spärrarna

och du vevar som ett svin

Du träffar allt och alla

Knogarna går paj

Fast du får på käften

så är du aldrig skraj

Med asfalt under ryggen

och månen där i skyn

Det är en vacker syn!

Jag kan inte slåss

men det går bra ändå

Bara ta sats

sikta rakt fram och Slå!



Sick bed of - Pogues

Mccormack and richard tauber are singing by the bed
Theres a glass of punch below your feet and an angel at your head
Theres devils on each side of you with bottles in their hands
You need one more drop of poison and youll dream of foreign lands

When you pissed yourself in frankfurt and got syph down in cologne
And you heard the rattling death trains as you lay there all alone
Frank ryan brought you whiskey in a brothel in madrid
And you decked some fucking blackshirt who was cursing all the yids
At the sick bed of cuchulainn well kneel and say a prayer
And the ghosts are rattling at the door and the devils in the chair

And in the euston tavern you screamed it was your shout
But they wouldnt give you service so you kicked the windows out
They took you out into the street and kicked you in the brains
So you walked back in through a bolted door and did it all again
At the sick bed of cuchulainn well kneel and say a prayer
And the ghosts are rattling at the door and the devils in the chair

You remember that foul evening when you heard the banshees howl
There was lousy drunken bastards singing billy is in the bowl
They took you up to midnight mass and left you in the lurch
So you dropped a button in the plate and spewed up in the church

Now youll sing a song of liberty for blacks and paks and jocks
And theyll take you from this dump youre in and stick you in a box
Then theyll take you to cloughprior and shove you in the ground
But youll stick your head back out and shout well have another round
At the graveside of cuchulainn well kneel around and pray
And God is in his heaven, and billys down by the bay




Dagen efter igår - Demian

Vad hände igår, säg vad hände igår?
Mitt huvud står alldeles still
Var är mina kläder och var är mina skor?
Är det någon som vet hur det gått till?
Jag undrar var jag är nå'nstans och hur jag kommit hit
och vem är hon som sover sött bredvid mig blek och vit?
En liten ljuv Susanna, med långt och vackert hår
Jag undrar vad som hände igår?

Hur slutade min kväll, säg hur slutade min kväll?
Jag minns att den började på en krog
Vi åt och drack och skrattade tills timman hon blev sen
Då hade jag redan fått nog
Men sen kommer jag ihåg en klubb med flickor och med dans
och sen var det visst en taxi till en fest nån annanstans
Det var där dom bjöd på öl och vin och vodka absolut
Det var där som mitt minne tog slut

Det får inte va' sant, det får inte va' sant
Blev jag våldsam och galen och vild?
Kräktes jag på hunden och hotade med stryk?
Jag som brukar va' så blyg och mild
Tog jag av mig mina kläder på ett bord, vad hände sen?
Sprang naken runt och skrek
OH HAPPY DAYS ARE HERE AGAIN
Jag vet att jag lovat förr, men nu svär jag så heligt
min vän, att jag aldrig ska dricka igen!

Milda Susanna, svalka min panna, bli vid min sida när jag får lida
Kvalen för dagen, smärtor i magen, huvudet spränger, febern den bränner
Snälla Susanna du måste stanna, håll mig i handen, tungan för tanden
Ber att din kärlek får mig till sans, när gröna demoner bjuder till dans



Sunday morning coming down - cash


Well I woke up Sunday morning,
With no way to hold my head that didn't hurt.
And the beer I had for breakfast wasn't bad,
So I had one more for dessert.
Then I fumbled through my closet for my clothes,
And found my cleanest dirty shirt.
An' I shaved my face and combed my hair,
An' stumbled down the stairs to meet the day.

I'd smoked my brain the night before,
On cigarettes and songs I'd been pickin'.
But I lit my first and watched a small kid,
Cussin' at a can that he was kicking.
Then I crossed the empty street,
'n caught the Sunday smell of someone fryin' chicken.
And it took me back to somethin',
That I'd lost somehow, somewhere along the way.

On the Sunday morning sidewalk,
Wishing, Lord, that I was stoned.
'Cos there's something in a Sunday,
Makes a body feel alone.
And there's nothin' short of dyin',
Half as lonesome as the sound,
On the sleepin' city sidewalks:
Sunday mornin' comin' down.

In the park I saw a daddy,
With a laughin' little girl who he was swingin'.
And I stopped beside a Sunday school,
And listened to the song they were singin'.
Then I headed back for home,
And somewhere far away a lonely bell was ringin'.
And it echoed through the canyons,
Like the disappearing dreams of yesterday.

On the Sunday morning sidewalk,
Wishing, Lord, that I was stoned.
'Cos there's something in a Sunday,
Makes a body feel alone.
And there's nothin' short of dyin',
Half as lonesome as the sound,
On the sleepin' city sidewalks:
Sunday mornin' comin' down.




Skyll inte på mig - Agent bulldogg


Samma sak händer varje vecka
vad ska man säga till sitt försvar?
När man går till krogen för att ta sig en bläcka
finns det fällor i varje bar
Att jag är oskyldig det har jag länge vetat
Fast det hänt saker jag inte rår för
På varje luder har man vart och petat
finns det nån man inte har rört?

Skyll inte på mig
Skyll inte på mig
Skyll inte på mig, jag var ju full
Det ska vara mitt försvar
Hon var ju nykter
och ville ha sig ett knull
Det är hon som ska
stå till svars

På söndagen kommer svettningar
då ångrar man vad man gjort
Man får höra en massa sanningar
och nån har visst tagit kort
Övertriumferad med fotobevis
från nåt som aldrig har hänt
Nästa helg blir det säkert repris

då har man glömt all ångest man har känt



#1 - - Ingemar:

Hehe ja jävlar. Klockrena texter om man som du säger, druckit frukost. Gav mig an Black Velvet whisky i helgen. Det förklarar känslan av ett för litet huvud idag. ^^

#2 - - rippe:

Var ett tag sedan man själv drack frukost men man minns det både med fasa och lite romantik.



Det är inte Cash som gjort låten "Sunday morning coming down"(skrivit den) utan den ännu mer legendariska Kris Kristofferson

Så att allt blir rätt

#3 - - rippe:

Apropå något annat så missade du inte så mycket på Malmöfestivalen. Dropkick fick bara en timmes speltid. kunde gott varit en timme till, dom har ju några låtar att plocka av.

#4 - - Sundin:

Ingo:

själv försöker jag hålla mig från stora W, blir alltför dålig. Klenare och klenare för varje år...



Rippe:

Visst är det så. Cash var ju en mästare på att göra cover. Jag valde just den här videon eftersom han i början berättar att det är Kris som skrivit den.

En timme är alldeles för lite när det gäller DKM!

Jag får sikta in mig på en av deras ordinarie spelningar istället.

Ha det bäst.

#5 - - Anonym:

saknar stackars jack i listan.den gillar du väl om jag minns rätt.?

#6 - - svensson:

Bilden: en prydlig representant för svensk ungdom av idag...

#7 - - Julia:

not so nice bild

#8 - - CJ:

Vad fan yrar du om? Det är ju en sketbra bild.

#9 - - Anonym:

En vacker och poetisk bild...

#10 - - Sundin:

Bilden är bra och hör sen!



Ett sorts tillägg till inläggets början.

Efter många år av "en dag ska jag.." fick jag så läst elektra assasin. Inte så imponerad. Bill är en okonventionell konstnär, speciellt för att vara dåtid men verket blir likväl en parantes i mitt läsande.



I januari februari köpte jag in några riktigt svulstiga alster som med jämna mellanrum förgyllt min vardag;

Watains Sworn to the dark, Naglfars Pariah, Death Breaths Let it stink plus några till.

Problemet är att efter att mörbultat hjärnan med Vader en hel helg, låter de där plattorna som rena skiten i jämförelse. Sångarna låter skitnödiga och musiken kraftlös jämfört med den polska stridsvagnen.



Dagens I-landsproblem?

hhaaaa!



Sen efterlyser jag gärna andras favoriter vad gäller den smått udda kategorin musik med bakfylletema.

Skål!



#11 - - Anonym:

Okej då här kommer några riktiga höjdare för att dämpa skiten dagen efter.

1. Allt med Social Distortion men särskilt

http://www.youtube.com/watch?v=26ooV1XFKk8

2. hank williams visste vad han sysslade med

http://www.youtube.com/watch?v=32tcvdd4SCI

3. Lundell har jag en väldigt kluven förhållande till men just denna låten kunde varit skriven av mig själv för fem år sedan så håll till godo

http://www.youtube.com/watch?v=aQYY7vf3vjY



#12 - - Herr Holmström:

En bakfylla låter inte vackrare än så här...



http://www.youtube.com/watch?v=dmIy7Ch4M84&feature=related

#13 - - Stw:

Anonym:

SD och Hank är verkligen guld. Lundell är även jag kluven till, men min absoluta uffe bakfullsång är stackars jack. Kanske inte helt originellt...



Holmström:

Burdon kan/kunde det där med sprit. Ett mycket bra val.

Till top