Danzig

Musik / Permalink / 2

 

 

 

 

 

“The angels smile is a smile of shame

They bring tortures

That infects the earth

See the warlords of a heavenly rank

And know that war is the will of god”

 

 

 

Så mina vänner…

Har plöjt mina Danzigalbum idag, eller åtminstone de fyra första. Trots att det i och med fjärde plattan började spåra ur åt industrihållet till, får den räknas till den magiska fyrklövern som. Med låtar som Going Down To Die och Bringer Of Death och I don´t mind the pain är det självklart.

 

 

 

 

Som Misfitslyngel..

 

 

Glenn Allen Anzalone är snubben som tjugoettåring bildade musikgenren Horrorpunken genom att med Misfits släppa fantastiska punklåtar kring skräck och uppror. Gruppens inflytande på punkgenren liksom psychobilly/hellbilly, etc är massivt än idag.

Tyvärr finner jag mycket av Misfits produktion ointressant. Det som dom gjorde bra, är och förblir fantastisk musik, mästerstycken på knappa minuten som slår in pannbenet på den som lyssnar. Men det allra mesta faller på monotonin i kompet som inte alls matchar Glenns vokala insats eller de många gånger fyndiga texterna.

Efter Misfits gick han vidare till det skumt experimentella projektet Samhain, där han utvecklade det som så småningom skulle bli Danzigs sataniska blues. Men Samhain är ingen personlig favorit, det mesta är lite väl flummigt för min smak.

 

 

 


Hell of a woman, eh...?

 

 

 

Jag är inbiten Danzigfantast. Det går några månader, ibland nästan ett halvår, men sen åker fyrklövern fram, tätt följd av Circle of Snakes samt Lost Tracks.

Jag älskar de skivorna sanslöst. Jag älskar hela atomsfären av brunstig elakhet och mörker. Jag älskar texterna som är svåra att greppa, uttyda när man läser dem, men som när Glenn sjunger dem får betydelse.

Och trots att herr Danzig själv är känd som ett praktarsel, gillar jag hans stil. Jag gillar hans konstnärliga vision och hans integritet. Han skulle aldrig ha flamsat runt i någon dokusåpa med sin äckliga fru. Han har inte sålt ut sig.

Jag gillar honom för att han aldrig riktigt vuxit upp, utan att han fortfarande dyrkar den skräckkultur han växte upp. Jag gillar att han inte verkar bry sig om hur han framställs. På en fråga vad han gör på den lilla fritid han har, svarade Glenn; ”Läser. Tränar kampsport. Kollar film. Knullar.”

Långt utanför storbolagens kontroll både tecknar och skriver han serier för sitt eget förlag Verotik. Skräckserier för vuxna, med snusk och blod. De arbetar numera också med skräckfilm, där kontrollfreaket Glenn har ett finger med i allt.

Sen gillar också att Danzig varit rejält kompromisslös genom åren och fortsatt vara densamme rebell han var under sin tid som punkare. När det blåste som mest kring huruvida Bush och grabbarna snodde valet, frågade en svensk journalist vad Glenn tyckte om George W.

Glenn svarade att han inte bryr sig om vem som är president, men att han hellre såg W än Gore, då Al Gore med frugan Tipper var de som ledde censurkampanjen mot amerikansk hårdrock under åttiotalet. Då bland annat Dee Snider gick dit och höll försvarstal dök Glenn aldrig ens upp på förhören. Detta var alltså långt innan Gore kom på idén att framställa sig själv som en slags miljöjesus. 

 

 

 

 

Den fjärde skivan..

 

 

 

Glenn Danzig har fortsatt att häckla det amerikanska etablissemanget, nymoralisterna, stockkonservatismen och politiskt korrekta förståsigpåarna som här liksom där sticker upp sitt fula tryne så fort någon kliver utanför ramarna. Fjärde skivan (som är exakt 66 minuter och 6 sekunder i speltid) konvolut finns en bild på hur en Bill Clinton-lookalike skakar hand med polis och agenter, medan Danzig och de andra i bandet står uppradade i kistor bakom dem. Sånt är lysande. I flera år har Danzig bubblat om ett mörkt bluesprojekt ihop med Jerry Cantrell. Hoppas det blir av någon gång.

 

Snart.

 

 

 

 

 

#1 - - Ferdinand:

Dyrkade allt som Glenn gjorde i mina tonårsår! Måste lyssna nu! Kommer du ihåg den där hemvideon han släppte till den första plattan? Den var liksom både pekoral och genial på samm gång.

#2 - - S:



hehe, klart du måste lyssna nu.

Menar du den där videon där han knallar runt utan tröja och rekommenderar böcker och berättar om satanism?



Jag tycker nästan alla de tidiga videon är pekoralgenialiskt kultiga på liknande vis, tex killer wolf.

Till top