Kvinnor besatta av magisk ondska

Film / Permalink / 3


 





Läser just nu boken Identiteter och Omvandlingar där olika forskningsbaserade texter behandlar allt mellan magdans och svartmetall. En av dem heter Om och om igen-kvinnor och män i filmutbudet av ingrid Lindell. Fast det handlar egentligen mest om kvinnorna, och bilden av dem i bio- och tvutbudet 1996. Eller som Lindell själv skriver; Därför vill jag betrakta ett års filmutbud med utgångspunkt i två sidor av representation: vilka är detta utbuds centrala aktörer och vilka stereotyper av kvinnor uppenbarade sig i det undersökta materialet.
Här är tre utdrag som handlar om skräckfilmer;




Ett skräckscenario där det är en kvinna, inte en annan man, som hotar att rubba den kontrollerade ordningen, får sin förhöjning i att hennes vapen inte går att begripa. Vanligen dör hon i filmens slut. En avart i splatter-genren är s.k. I-hate-women-movies, vilka, sägs det, utmärkts av att kvinnor förnedras och avrättas på löpande band.
I TV-utbudet 1996 finner vi titlar som: Djävulens Baby, Rosemarys Baby, Exorcisten, Ida-en monsterdrottning, Döden klär henne, Familjens skräck, och följande citat är tagna ur beskrivningar av filmer med skräckkvinnor som huvudpersoner:

yxmördare                                         illvillig äldre kvinna
yxmörderska                                      äldre kvinnor terroriserar
mördare                                             rysare där äldre kvinna slår ihjäl folk
mörderska(Nikita-kopia)                      hämnd på mördade föräldrar
mordmisstänkt                                    våldtagna ska hämnas
mordmisstänkt                                    synsk
kvinnlig psykopat                                sexualneurotisk kvinna 
kvinnlig psykopat                                erotisk thriller
psykothriller                                       vampyr



Om filmen species skriver Lindell:
Detta monster måste förgöras liksom hennes avkomma och i enlighet med postmodernitetens öppna slut anar publiken att varelsen fortfarande lever kvar i en råttkropp. Jämförelser görs i movieguides recension med Basic Instinct och Alien, vilket indikerar ett släktskap med dessa filmers kvinnobeskrivningar: hotfulla, starka och i ena fallet övererotiserad och ond, i det andra avsexualiserad* och hjältemodig.    
    

                                                
I bioutbudet 1996 får vi möta den ondskefulla och mordiska kvinnan i ytterligare fyra filmer: I En djävulsk plan är kvinnan en giftmördare, i Svarta änglar mördar två underförstått lesbiska flickor en mor, Ceremonin är en psykologisk thriller med två mörderskor som konspirerar och genom mord får sin hämnd på borgerligheten, och i Den onda cirkeln skildras kvinnor besatta av magisk ondska.


 



                                                 *Tydligen har Lindell helt missat de tre nummer för små trosorna i slutscenen










#1 - - CJ Håkansson:

Haha Den undergenren till splatterfilmer har jag aldrig hört talas om och jag var djupt involverad i tradetapingkulturen från 87 till 96.

#2 - - S:



CJ; haha, nä precis. "vilka, sägs det, avrättar kvinnor på löpande band" -snacka om källhänvisning.



Sen fattar jag inte alls hur tevebilagornas beskrivning av olika filmer egentligen hänger ihop med en skev kvinnobild inom skräckfilmen, eller vad rosemarys baby och exorcisten Egentligen säger om könsfördelningen inom film 1996, även om de sänds på teve det året.



#3 - - Anonym:



Sen är det här citatet också intressant;



"Ett skräckscenario där det är en kvinna, inte en annan man, som hotar att rubba den kontrollerade ordningen, får sin förhöjning i att hennes vapen inte går att begripa. Vanligen dör hon i filmens slut."



Jag fattar inte det där med att hennes vapen inte går att beskriva? Och säg den freddy eller jason eller skräckmonster som inte dör i slutet av filmen, det är väl inte unikt för kvinnliga karaktärer?



Till top