Dagon

Film / Permalink / 5


Iä iä!! Cthulhu fhtagn!!



From Beyond... Re-Animator... filmer som gjorde radarparet Gordon/Yuzna till hjältar för en generation svältfödda skräckälskare. Fullt lika känd är inte Dagon från 2001. En film som liksom deras andra Lovecraftfilmer inte på något sätt bokstavstrogen utan använder sig hyfsat fritt av materialet . Så är till exempel Dagon inte i första hand baserad på novellen med samma namn utan istället Skuggan över Innsmouth.





A fishy little town called Imboca....



Handlar högst kortfattat om Paul som trots en härlig båtsemester med flickvän och kompisar plågas av mystiska mardrömmar. Plötsligt sveper ett oväder in från ingenstans och kastar segelbåten på grund, vilket gör att Paul och flickvännen Barbara får ta sig in till den lilla strandstaden Imboca.
Fast det borde de aldrig gjort.




"Every dream is a wish"


Många har gnällt över bristfälliga effekter, och visst finns det vissa scener som hade fungerat bättre om man hållit sig mer konsekvent till papier-maché och gummitentakler rakt igenom men det är faktiskt oväsentligt. Stämningen är oslagbar helt enkelt och jag bara dyrkar varje minut.



 

 

 

 

#1 - - CJ Håkansson:

En fantastisk film. En av mina favoriter. När Gordon och Yuzna lägger manken till, så kan de med bravur.

#2 - - S:



CJ;

absolut. Hade inte sett den sen den var ny, så det var en riktig helkväll.

#3 - - CJ Håkansson:

Jag och tjejen kollade genom Re-Animator, From Beyond och Dagon i en stöt. Det slog mig återigen varför de och så många andra filmer från den tidsperioden gjorde så starkt intryck på mig. De har en intensitet, kompromisslöshet och kraft som film idag helt har tappat. Jag tycker det är anmärkningsvärt att den typen av filmer ändå, 20, 30, eller till och med 60 år senare, har scener som är och känns helt unika och nya. Som jag aldrig har sett i andra filmer.

#4 - - Ing0:

Den här får jag allt kolla in. Tack för tipset!



#5 - - S:



CJ;

Jag brukade tänka att det där att man har en måttstock för nya favoritfilmer och en för de äldre var av nostalgiska skäl. Men ju mer tiden har gått, desto mer är jag övertygad att du har rätt; de var helt enkelt något helt jävla annat.



Ingo;

Gör det!



Till top