Vägsjäl - Besatthet, Bläck & Böcker

Allmänt, Böcker, Dikt och Rim, Publicerat, Serier / Eskapix, Vägsjäl, erotik, illustrerad desillusion, janne karlsson, serier, våldsporr / Permalink / 0
 

Janne Karlsson är i mitt tycke en av Sveriges bästa serieskapare. Han lyckas kombinera att vara oerhört produktiv med att hålla en skyhög lägstanivå. Det gör att jag är oerhört stolt över våra samarbeten.

Det är svårt att hålla koll på exakt hur mycket Janne egentligen producerar. Ibland är det som att det var och varannan vecka dyker upp en ny illustrerad diktsamling i samarbete med en amerikansk undergroundpoet, samtidigt som svenska humorfavoriter som Ulla & Kaj och Sluga Änkan läggs upp dagligen på sociala medier.

 Jannes olika projekt pendlar vilt mellan sorgsen förtvivlan, surrealistiskt vansinne och stötande snusk som hämtat ur legendariska blaskor som Pox eller Pyton.

 

Det tog tid innan jag upptäckte musik, det var serier och serietecknande som gällde, men när jag på allvar fängslades av musiken och textförfattare så föddes en livslång fascination.
Jag har nu skrivit texter till inre melodier, inte sällan andras melodier, sedan tonåren. Ibland har det varit som att befinna sig på en trettio år lång konsert. 

 

Musiken förde mig på tonsatta omvägar in på diktare som Esaias Tegnér, Dan Andersson och Carl Michael Bellman. På senare år har jag fördjupat mig i modernare förmågor som Johan Jönson och Bruno K Öijer.

 

Vägsjäl var projektet där min och Jannes vardera besatthet möttes och blev till etthundratjugo sidor illustrerad desillusion.

Vägsjäl gavs ut som vackert inbunden bok på det numera nedlagda kultförlaget Eskapix och det här exemplaret är mitt allra sista.
Några år senare gjorde vi tillsammans med Emma-Johanna Henriksson serieboken Flyg Fula Fågel som följer med som bonusbok. Flyg Fula Fågel är 100 sidor suveräna serier som alltså följer med på köpet. Bokpaketet 
levereras inplastat och i vadderat paket. Skynda att fynda här:Vägsjäl

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Till top