Musikåret 2019

Musik / Permalink / 0
 

Årets stora musikupplevelse var när jag och sonen välte Ullevi tillsammans med Metallica och sisådär 65000 andra. Svårslaget!
Det var också ett år av mycket poddlyssnande och mycket lyssnande på gammalt och redan beprövat. Albumsläppen från Nixa, Tiger Army, Leonard Cohen, Batushka och Mgła har jag långt ifrån lyssnat tillräckligt på. Jag har en gnagande misstanke om att jag missat en hel del också, som vanligt.
Här följer några av mina favoriter.

 

Rammstein – Rammstein

Rammstein lyckades slå alla med häpnad än en gång genom sitt filmiska och mångbottnade första video/singelsläpp Deutschland.
Den följdes av bland annat sommarens stora familjehit(i min familj alltså) Ausländer vars video är något av det roligaste sedan Amerika.
Men det som verkligen gör det här till Rammsteins kanske starkaste släpp är att (trots flera hitlåtar som min personliga favorit Puppe)så bildar albumet en solid helhet. Jag avundas de som lyckades få biljetter till sommarens Sverigebesök.
Video: Ausländer 

 

Hotrod Frankie and the Bride – Mörkrets Drottning

Efter en ynka singel på flera år istället för en utlovad fullängdare gav J. Frankie till sist efter för den ihållande och återkommande skrivkrampen och lämnade bandet. Stor sorg!
In trädde istället Anna-Karin som ”The Bride” och vi serverades ett album med svenska texter istället för engelska. Jag får säga att det var ett klokt beslut; istället för den smått omöjliga uppgiften att fylla tomrummet efter förre frontmannen och hans svårslagna texter, blev Mörkrets Drottning något som lät eget och annorlunda.
Tack vare Spotify blev Anna-Karins ljuva stämma vår ständiga följeslagare på hotellrummet i Egypten i somras, där immiga drinkar inmundigades medan solsvedda skinn smordes inför kvällens restaurangbesök.
Video: Sista Striden  

 

 Death Wolf – IV: Come the Dark

Det här albumet har dröjt fem långa år, men lämnar definitivt ingen besviken. Maelstrom bakom micken har växt ytterligare som frontman och ger sångerna en själfullt storslagen och episk atmosfär.
Den ena låten vävs in i nästa och trots att det är svårt att sålla ut favoriter så är The executioners song, Conquerors dance och The sword något av det bästa bandet presterat.
Video: The Sword

 

Blood incantation- The hidden history of the human race
Blood Incintations dödsmetall är en helhet; de människohatande och utomvärldsliga texterna, de lovecraftianskt tentakelringlande melodierna, den analoga inspelningen, den briljanta omslagskonsten… hela kontrasten mellan guttural grottmans-gung och symfoniska hymner till kosmos iskalla oändlighet… jag blir sittande som en audiobög med hörlurarna tätt kring skalpen och låter mig svepas iväg.
Video:  Inner Paths (to Outer Space)

  

Raubtier – Överlevare
Jämnaste och bästa plattan hittills från Haparandas söner som denna gång verkligen grävt ner sig i Prepper-jargong för att göra dystopiskt mangel om pandemier, postapokalyptiska huvudjägarstammar och artificiell intelligens som förslavar mänskligheten. Liksom hur man bäst kan göra motstånd:
”Jag bygger en bunker, jag bygger den väl
För att återhämta min slutkörda själ
Därute skall döden ta var Bilderbergslav
Så jag gräver en bunker och inte en grav”
Video: Högt Fritt och Blött

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Till top