Magnetisören och andra Berättelser - E.T.A Hoffmann

Böcker / Permalink / 0

En inre röst säger mig att den onda vålnaden måste ge vika inte bara för min själsliga kraft utan också för mitt mod, som grundar sig i en stark förtröstan att det inte är något skändligt försök utan ett fromt och tappert verk, om jag vågar min kropp och mitt liv för att tvinga bort det vidunder som fördriver stamfaderns söner från fäderneslottet.

E.T.A Hoffman var något av en renässansman som utöver litteratur också verkade som tecknare, tonsättare och dirigent - med mera! Hoffman har kallats ”den magiska realismens fader” och hans säregna berättelser har inspirerat alltifrån till Nikolaj Gogols Den förfärliga hämnden till Ingemar Bergmans Fanny och Alexander. Hans Sandmannen är inte bara en av Thomas Ligottis favoriter, utan gjorde även ett djupt intryck på bland annat Sigmund Freud.

 

 

”Men varför är du rädd”, sade Julie, ”jag har ju dig och din spegelbild helt i min hand”.
Jag grep pokalen, men den lille skuttade i ekorrgestalt upp på mina axlar och fäktade med svansen i flammorna medan han med gäll röst skrek:
”Drick inte – drick inte.”


I nysläppta Magnetisören och andra berättelser rör sig novellerna mellan det abstrakt märkliga och poetisk skräckromantik. I den inledande novellen Rådman Krespel tycker jag mig höra ett klassiskt stycke musik, där tonerna stegras och faller till berättelsens dynamik. Om det verkligen är Hoffmanns musikaliska språk som dirigerar lästakten, eller bara min ovana att spela Tristan und Isolde i bakgrunden, blir upp till var och en att själv avgöra.
Favoriten är annars Äventyr på Nyårsnatten. En kuslig historia om spegelbilder och demonisk besatthet, men som även har ett visst stråk av svart humor i sig.

 

Naturen gjorde kvinnan i alla hennes aspekter till en passiv varelse.
Det är i beredskapen till hängivenhet, det är i ivern att ta emot det främmande utifrån kommande, i uppskattningen och vördnaden för den högre principen, som det sant oskuldsfulla sinnelaget, som bara kvinnan äger och detta att helt behärska det och helt kunna ta det till sig är den högsta tänkbara fröjden.


Fem noveller av en av romantikens största, vars skrivande uppfylls av det distinkt germanska: en ådra för storslagen dramatik och tragik värdig Wagner, mixad med en Faustisk vetgirighet à la Goethe. Det är bara att tacka och bocka och kasta sig på beställningsknappen hos Hastur Förlag. Passa på att införskaffa även Hoffmanns Det främmande barnet och Fröken Scruderi.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Till top