Att Smeka Sig Själv

Böcker / Permalink / 12







What you inherited without lifting a finger - I fought for.

You sit on satin and guzzle wine the people sweat for and talk of divine rights and sovereignty - bah!

I climbed out of the abyss of naked barbarism to the throne and in that climb I spilt my blood as freely as I spilt that of others.




Fan, måste skriva hur nöjd jag är med inköpet av Conansamlingen.
Det bra med att ge presenter till sig själv är att man oftast blir nöjd.
En utmärkt julklapp till mig själv och ljuv som en smekning.
900 sidor i snygg inbunden upplaga för en spottstyver egentligen.
Slängde in ved i kaminen igår och skulle bara bläddra lite, men så blev det två noveller på raken och jag struntade både i Jenna Jamessons självbiografi liksom Joyce carol Oates Vredens Änglar. Har hållt läsandet på engelska igång hela hösten, men ändå är det en viss skillnad att läsa Howard jämfört med tex Gaiman språkmässigt.
Gott som räcker länge.


#1 - - pulpredaktörn:

Fan, jag har en översatt Solomon Kane (Red Shadows som är Howards första novell om puritanen, i Bertil Falks översättning "Röda skuggor")i min dator. Förhoppningsvis kan den bli publicerad i något framtida nummer av Eskapix. Men i ärlighetens namn är den novellen ganska corny:-)

#2 - - S:



Det är roligare att läsa svenska bidrag Henrik, men en och annan Howard borde ju slinka med. Igår läste jag The black colossus, en absolut favorit, känns som Howard hittade stilen där.

Dialogen riktigt sprakar, mörka omen och fasor som reser sig ur glömda gravar och en ovårdad barbar som får befälet över armén, till ädlingarnas stora förtret.



#3 - - victor:

Hej,Jag skriver om åldrandet, dvs demens etc och vad vi kan göra åt det. Åldrandet dödar 100 000 gamla människor varje dag, alldeles i onödan har det visat sig då vi kan utveckla behandlingar för att kunna förhindra ålderdomen.

Läs mer på min blogg http://victorbjoerk.blogg.se :)

#4 - - Anonym:

Victor:

jaså Dödar åldrande folk.. det var det jävligaste jag hört.

#5 - - CJ:

Jag är jävligt glad för åldrandet, för annars dör ju aldrig de riktiga svinen. Immuna mot olyckor och våld som de är.

#6 - - S:



CJ:

Immuna mot våld är de väl ändå inte?

Med ett järnrör i handen och ett helrör i skallen kan man räta ut de flesta skavanker i tillvaron.

=)

#7 - - CJ:

Haha Jo, fast de har ju råd med livvakter, stängsel och hela lagens möblemang när man ens råkar spreja dem i ansiktet med en vattenpistol. När hörde man en politiker eller affärsman senast få en omgång stryk på stan? Förutom Anna Lindh då och hon den där som fick en omgång av anabolvakterna. Troligtvis hade hon inte ens åkt på stryk om hon bara insett som vi dödliga måste göra att om man slåss med polis och vakter så förlorar man ALLTID. De är fler och har bättre vapen. Sorgligt nog.

#8 - - svensson:

@CJ: jag förstår precis, polisen muckar man inte med.



Dock har jag ett exempel på en person som misshandlade en polis, tydligen "gained the upper hand" på något sätt, och sedan måste fly landet för detta.



Det var ingen mindre än poeten Vilhelm Ekelund. Han var smått galen egentligen, men en bra poet och essäist också Han flydde till berlin i början av seklet och levde där ett bra tag tills hans flyttade till Danmark.

#9 - - pål:

Svensson: Sådanda poeter görs inte längre.



Jag har sett några (dokumentära) filmer gjorda av BZ - under husockupationernas storhetstid - för många år sedan där det var rätt tydligt att polisen åkte på spö och fick ge upp, i alla fall temporärt.

#10 - - Ingo:

Vad i helvete!?! Dör man av ålder i det här jävla landet?!?



#11 - - CJ:

ingo - Det är ett jävla skitland!



pål - Visst har snutar åkt på spö. Malexander till exempel. Men i långa loppet tar de ju igen. Och ska man ge snutar tillbaks för all ondska de ställt till med så måste man nog förinta varenda snut, tre gånger om.

#12 - - S:



Hähä! Kommentatorsfältet lever ett eget liv -kul, kul...

Både moderathat och uppmaningar till snutvåld under samma vecka, härligt att läsa.



Till top