Vaderized

Musik / Permalink / 3




Piotr Wiwczarek



Så mina vänner...

Jag blir glad när jag på Vaders hemsida läser att inspelningen av en ny EP påbörjas nu i december och inspelningen av fullängdaren Necropolis är planerad till mars.


Just igår avslutade jag Jenna Jamessons självbiografi (med Neil Strauss) och lyssnade samtidigt på flera Vaderplattor i följd.

Funderar på att beställa dvd:n And Blood Was shed In Warsaw. Eller kanske inte, det är alltför sällan jag tar mig tid att öla framför musikdvd:s nuförtiden, eller öla alls.

Litany är fortfarande en platta med suveräna låtar, några av de bästa, men efter samlingen XXV som kom i somras låter Xeper inte lika bra i gamla versionen.


De borde fan spela in alla de gamla album på nytt, om jag finge bestämma.




Stay powerful, creative, joyous and free!!!



Men det är ju såklart en smaksak, själv anser jag att de hittade den ultimata ljudbilden på Revelations och min absoluta favorit är Impressions In Blood bränd tillsammans med EP:n Art Of War


Bättre än så blir inte Polsk export.




 

#1 - - CJ:

Världens bästa band. Själv är Litany, Profundis, Black to the Blind, Art of War och The Beast mina personliga favoriter. Undrar hur de låter numera då Piotr har sparkat hela bandet.

#2 - - S:

I den hårdare skolan håller jag nästan med dig, speciellt efter den fadda Motörizer...



Black to the blind mm gammalt material är suveränt, men håll med om att ljudbilden efter litany är att föredra: Sången hörs tydligast och instrumenten låter maskinellt hamrande på ett helt annat sätt än förr.



XXV var ju så bra just för versionerna av de tidiga låtarna. De bägge polska låtarna diggade jag med.



Jag gillar egetntligen inte EP´s, bättre än singlar men ändå för korta. När det gäller Vader gör jag li förbannat undantag.

Art Of War är bästa EPn -alla kategorier.



#3 - - CJ:

Det var kul att höra de gamla klassikerna från De Profundis och Incantation på XXV, men jag var inte lika förtjust i de nya pålagda synthpartierna. De kändes väldigt överflödiga. Rytmerna och melodierna är starka nog ändå i Vaders musik utan en massa halvdan dataspelsmusik. Synthar ska användas med försiktighet, det blir inte pampigare för att man vräker på dem. Vissa lyckas (Emperor) andra inte (Dimmu). Nja okej då, Enthrone Darkness Triumphant är en bra skiva.

Till top