Alla dessa vackra ord...

Allmänt / Permalink / 8

Kärt barn har många namn heter det ju...





Där nere                              Necessär                             Kissemurra

Framstjärt                            Vulva                                   Snutta                                                       

Lilla asken                            Blomma                               Fiffi

Mussla                                 Fia                                       Prilla

Fisk                                     Grej                                     Tisse

Ros                                      Geggveck                            Smula

Snoppan                              Mus                                     Skäggbiff       

Frida fors                             Slida                                    Höna

Sköte                                   Snäppa                                Kisse

Vagina                                 Kärleksgrotta                     Pinken                                

Dosa                                    Fjäril                                    Springa

Fitta                                     Greta                                   Mellan Benen

Snäcka                                Underliv                               Privva

Kön                                     Kisseriet                              Där fram

Kisselina                              Myrran                                Buske

Hennes                                Lottan                                  Pumma



Ja mina vänner...
Ovanstående synonymlista är tagen ur senaste Språktidningen, som jag bedyrade min kärlek till häromsistens.
Det fick mig att tänka på alla lustiga och olustiga namn man genom åren hört på själva underlivet, allt från det högst ovanliga namnet Nissan till de riksbekanta Muttan och Muffen. Det sistnämnda omarbetat till Muffeli-muffan av en god kamrat.

Just Mus håller väl någon topplacering, själv föredrar jag varianten Musan, men har även hört de djurklingande öknamnen Pullan, Råttan,och kalkonen. Just kalkon är märklig och rätt kul.

Fisse är populärt bland vänner och bekanta som allmänt utrop/stridsrop.

Kisseriet, som återfinns i språkblaskans ordlista låter inget vidare. Fast just varianter som slutar på -eriet verkar vara poppis:
Fisseriet,
såklart Fitteriet,
fukteriet och klitteriet.
Används i en mening typ: "Rätt upp i fukteriet"

Fisk som också syns i ordlistan ovan, har använts flitigt i min närhet, fast uttalat Fêsk -dvs på göteborsk dialekt.

Mer ovanliga varitanter som kommer mig till minnes är (fitt)Skåran, blyget, grytet och Kinnekulle.

Speciellt vanliga är inte heller de mer fylliga orden Fläskläpparna, köttridån och Köttgardinerna -ett uttryck jag personligen upplever alltför likt ordet Köksgardiner.

Hå hå ja ja...




Slutligen måste jag nämna det utmärkta ordet Fetta (ibland stavat Fätta), som tyvärr blivit lite väl uttjatat. Synd. En gång i tiden hade till och med Claes Malmberg ett inslag i måndsagsklubben som hette just Fettan. Det var tider det.

Sen har jag tre favorituttryck kopplade till själva ämnet:
Barnfitta (slang för ett helrakat underliv, alternativt ett allmänt skällsord) liksom Bullfitta och såklart Bakmus




Bidra gärna med egna namn!

#1 - - Sophie:

Jag tänker inte ens försöka kommentera det osmakliga

inlägget..

Men jag tänkte vara snäll o kommentera att jag inte tänker kommentera iallafall.

#2 - - Ingemar:

Hahahaha perfekt inlägg. Jag bidrar med ordet "Pytta" som jag blivit undervisad i att det heter på Småländska visst.



Dock föredrar jag det danska "Fisse" eller som du säger själv, "Fetta"



Får ju mig att tänka på den vidunderligt bra låten av Eddie Meduza, "Vresa upp fetta kärringajävel"



ja jävlar. Ha det gott polarn! :)

#3 - - Lotten Kalenius:

Jag är lite besviken över att inte finna "Krusisnäckblomma" med på listan. Det var min mormors benämning på den kvinnliga kroppsdelen.

Å andra sidan höll hon sig också med små ordspråk som "Ingenting är fetare än innerfittsfett".

#4 - - Herr Holmström:

Åhå...idag lade jag böckerna på brevlådan. Ursäkta att jag inte fått tummen ur förrän nu, men skickade med en liten "extra" present som plåster på såren:-)

#5 - - Sundin:

Sophie:

Man kan ju inte vara alla till lags. Själv ser jag inget osmakligt i kvinnokroppen.



Ingemar:

Jag såg Eddie live 2001. Svagt minne av det hela passande nog. Men jag minns när han körde igång låten du nämner och jag högg tag i närmaste raggare/fyllo och skrek: "HÖR DU!!! HAN SPELAR VRESA!" En förvirrad spelning.



Lotten:

hahaa! Din mormor verkar ju vara ett renodlat original. Det gillar vi.



HH:

åh, tackar och bugar -ser fram emot leveransen!

#6 - - Anonym:

flebba eller fläbba

som jag tror är slang för fittläpp. från skåne möjligen?



tonfiskfabriken



den lurviga honungsbyttan

#7 - - Lionesse:

Vad sägs om Sockerärta? Det är ju en smakfull delikatess och ser ju ut som en... ja sockerärta!!

#8 - - Sofi:

Haha, lätt det roligaste blogginlägget på länge!

Jag bidrar med köttgrottan och snippa(som tydligen är ett väldigt populärt namn nu för tiden. Motsvarigheten till snopp)

Till top