Nånstans mellan Måne och Jord

Allmänt / Permalink / 9


Teknikens Under.....



Det verkar vara lite halvmärklig väderlek, översvämningar och sånt.
Såg ett sånt där mindre spännande nyhetsinslag med en reporter "mitt på plats i katastrofområdet". Känns alltid lite pinsamt det där med fördröjningen per satellitlänk, de där tickande sekunderna innan ljudet når fram till reportern i askersund(eller nåt). Jag tänker varenda gång att SVT borde ha tillgång till samma teknik som fanns 1969, då man sände live direkt från själva månen med både ljud och bild.
Det ser fan ut att ha gått smidigare på den tiden.



Tv är bäst på dvd...


Annars skyr jag som vanligt televisionen.
Jag ser om gamla skräckfilmer och avnjuter Deadwood på Dvd istället. Den hårdsupande kloakkäften Jane är min favorit, tätt följd av Doktorn och så Cy Tolliver - Powers Boothe lyckas än en gång skåpa ut de flesta andra skådespelare i sin närhet och skapa äkta obehag. Sen kan jag ju inte låta bli att gilla karaktären Al Swearengen.
En teveserie bortom det vanliga.


Kvalitetslitteratur...



Är ganska utfestad och seg i dessa dagar, kompisar med klirrande kassar har droppat in lite som de velat och vi har firat Nyheten om novellsamlingen och grillat. Nu är det skrivande på agendan. Det ska bli så roligt att en dag ha den i tryck.
Tänker på hur jag själv i tidiga år, botaniserade i kassar fulla av pocketar jag fått från mormor.
Bland halvsega manhattan, pinsamme spillane och usla Bill och Ben blev jag helfrälst i böcker som Råttorna eller 5 ruggiga rysare och allt vad Kalla Kårar-titlarna hette, liksom Dirty Harry och Remo-mannen som är en dödsmaskin och den hårdkokta western Morgan Kane. Enkla böcker, ibland taffliga böcker, men ack så effektiva böcker. De präglade min framtida smak, tillsammans med serietidningarna jag läste.
Idag väntar biblioteket. Ska försöka komma över ett exemplar av Blaze eller Duma Key, är sugen på lite Bachman/King.



#1 - - Ingo:

Apropå teve skyr jag med för det mesta detta satans medie. Men har kommit över en gammal serie som jag diggade skarpt.

Firefly från 2002.

En udda blanding av Sci-fi och Westerninfluenser. Jag gillar iaf den skarpt. Tyvärr lades den ner efter bara 13 avsnitt. Typsikt när man väl hittat en schysst serie så bara för genomsnittsamerikanen inte begriper sig på den ska den läggas ner. Blaha.

Kör hårt med skrivandet så ses vi i Vreshult en vacker dag. ^^



RoOs

#2 - - CJ:

Ingo - Gillade du Firefly så borde du ge Buffy en chans, samme kille som gjort båda serierna.



Stewe - Remo, ja. Jag skulle verkligen vilja ha en komplett uppsättning. Har bara läst lite spridda nummer tyvärr. Mitt claim to fame är att jag träffat en av spöskrivarna till Remo som plitade ihop ett gäng av de sista böckerna. En knepig, ganska självgod kille. Men så kan man ju summera de flesta författare. host Råttorna är väl från De Överlevande-serien, eller hur? Del två av två som utspelar sig i Sverige efter kärnvapenkriget. Har de båda i bokhyllan. Tuffa grejer. Sedan gick serien utför med en massa militärtjafs och hittade tråden igen med den långa berättelsen om Vandraren som kör över folk med sin pimpade likbil. Tyvärr har jag inte fått läsa alla delarna av den heller.

#3 - - Ingo:

Aha tack för tipset CJ. Apropå De överlevande hittade jag själv ett par böcker häromdagen i den serien. Björnfolket, Monstret i Seattle. Uj uj. Nostalgi ^^



Nu blir de kaffe som saatan.

#4 - - CJ:

Jag önskar vi hade bättre bokloppisar här!

#5 - - stewe:





Ingo: ja, synd när det händer. Har själv inte sett serien dock.



CJ:

Nej, Råttorna jag syftade på är en bok i kalla kårar-serien av James Herbert. Men de överlevande hade jag också några pocket av, tror de var de första. Sedan hade jag några Casca också, som ju faktiskt senare släpptes som skönlitteratur. Författaren hade kanske blivit fin?



Det var knepigt att samla på Remo, omslagen var förvillande lika. Ibland köpte jag av misstag flera ex av samma. Jag har ganska många men saknar ännu fler. Speciellt sista i serien Remo Special höll ju hög klass - med Kalis Armar, Den Gyllene Horden och Minnesdrogen. Sen verkade de försvinna och bara harlekin står kvar.

Hahah, låter som en trevlig spökskrivare=)



#6 - - CJ:

Jag har hört att Råttorna av Herbert ska vara en av hans bästa. Men jag är så tveksam till att läsa den, med tanke på att jag inte läst något alls av hans tidiga verk, bara skiten som kom senare och som fått mig att utnämna honom till en av världens absolut sämsta skräckförfattare. Förresten kommer du ihåg en pulpskräckis som kom tidigt åttiotal eller sent sjuttiotal om köttätande maskar? Jag har varken titel eller författare, men vill verkligen ha tag på den. Splattret var helt tokigt sadistiskt.

#7 - - CJ:

Haha Det är hopplöst att köpa Remo-böcker, jag har gjort exakt samma misstag.



Om du inte redan läst dem, kan jag tipsa om Sven Hassels krigsromaner. Riktigt bra.

#8 - - stewe:

Jag minns inte mycket av råttorna, mer än att den innehöll mycket köttslamsor och ludna små svin. Jag misstänker att jag ibland förväxlar episoder med Råttorna med Graveyard shift av King.

James Herbert är verkligen en jävla sopa, hatar honom. Hade varit kul att läsa om Råttorna idag, och se hur den står sig.



Den enda maskskräckis jag minns är filmen Maskarna – Squirm av Lieberman från ´76. En film där det enda jag minns ifrån är att maskar kom ut från duschmunstycket i långa, härliga trådar.



Sen funderar jag kring en serie kortisar jag såg för länge, jag tror inte de var så jättebra men en episod hette Boogeyman som var grymt skrämmande. Hade varit kul att se om den, finns en del bra korta filmskräckisar. Vet du vad kortfilmssamlingen heter?

Döden på Larvfötter av Hassel har jag införskaffat men inte läst ännu, det ska bli kul.



#9 - - Ingo:

Ahh hörde jag Sven Hassel? Har plöjt igenom varenda jävla bok av honom. Fantastisk brutala och grisigt realistiska. Har ju honom som modell för min egen novellvärld om soldater i ett strålskadat skyttevärns helvete. Problemet är ju att jag adlrig får tummen ur att skriva färdigt den. Gnnh.



Till top