Papperstigrar i Vinden

Allmänt / Permalink / 8





Ja så har första veckan som heltids arbetslös gått till ända.
Jag kan inte annat än säga att jag är van, de senaste åtta åren har jag varit arbetslös varje sommar och nästan varje Jul, för kommunen betalar inte gärna sina arbetare året om. Tills a-kassan kommer igång och försäkringskassan betalar ut mina tio pappadagar får man hålla tummarna att det man skrapar ihop räcker till månadens fakturor.
Man kan ju alltid bli en kämpande konstnär på heltid - för lat för att jobba och för feg för att stjäla. En sån där du vet som låter någon annan försörja dom medan de beklagar sig över sitt svåra jävla liv och kastar skit på de som faktiskt åstadkommer något. Men det känns inte som min grej.
Nu när jag fått upp ångan att skriva, borde jag istället göra sig en hacka på det. Synd man inte bor på andra sidan Atlanten och kan skriva för TV där, jag hade nog fan kunnat skriva situationskomedi som alla känner igen sig i.
Som till exempel att jag har lovat polarna att gå på matchen på fredag, men har samtidigt lovat frun att ta med henne på opera - tänk vilka förvecklingar det skulle leda till...
Eller när när tjatiga svärmor och stenrike svärfar - som jag måste fjäska för- ska komma på besök och jag bränner kalkonen i ugnen och min pinsamme collegepolare dyker upp oannonserad. Fan vad tokroligt det skulle bli. Snacka om cutting edge...





Men allvarligt talat, vi mår bra och vi reder oss säkert. Till hösten väntar ett nytt deltidsjobb som räcker ända fram till jullovet och nog får man bita det sura äpplet när man flyttat till ett boende långt över ens egentliga ekonomi.
Värre är det för industriknegarna där mörkret obönhörligt tornar upp sig. Brorsan var förbi i midsommar, företaget han jobbat för de senaste sex åren har sparkat nästan hela styrkan. Brorsan och ett fåtal tacksamma jävlar till har fått "förlängt" sin anställning fram till september av snälla företaget. Eller är det kanske för att de behöver några som sliter röven av sig under semestertiden som nalkas?
Samtidigt har arbetare från bemanningsföretag plockats in som ersättare för de som fick kicken och gissar jag rätt kommer är det en trend vi kommer att se mer av. Bemanningsskiten är ju något alla vinner på, ja förutom arbetaren själv då såklart.
Samtidigt tvångsmatas jag med budskap via text-tv om att folk minsann var latare innan hårdhandskarna drogs på och hur många som är villiga att gå ned i lön enligt sifomätningar och jag vet tyvärr att det här är bara början.





Jag spår nästa val kommer att bli en kopia av debatten och huvudfrågorna kring eu-valet; löften och lockande om jobbåtgärder, klimatet, piratkopiering och glöm för fan inte att rösta - om inte annat för att stoppa SD. De verkliga problemen bland människorna jag ser omkring mig, bland de som splittras och går under tas inte ens upp. Och inga jävla miljöorganisationer engarerar sig i rovdrift på människor.
Så istället serveras några få frågor som är lätta att ta ställning för eller emot. Det är de utvalda alternativen vi får engagera oss i, det är vad vi får vara med och lägga lapp i lådan om.
Bara papperstigrar i vinden.



#1 - - Ingo:

Knegarens dröm om trygghet verkar har blåst bort i samma vindar.



Bra inlägg kompis.



Roos

#2 - - Pål:

Jag har tänkt i samma banor, särskilt det där med att vissa frågor liksom inte kommer upp på agendan trots att de berör många människor, trots att jag inte är i samma situation som du. Stället där jag jobbar, ett boende för hemlösa, var egentligen bara ett projekt från början men när det permanentades så var det tänkt att det skulle byggas om. Det är ganska primitivt, man delar på toaletter och har duschar i källaren. Tanken var att man skulle bygga om stället rejält, men nu får man istället spara in. Suck.

#3 - - stewe:

Ingo:

Absolut. Tack kompis.



Pål:

Min situation är som sagt inte speciell akut om man jämför med de som nu kickas på löpande band - eller långt värre - människorna du arbetar med, de här besparingarna är nog bara början. Man kan ju förstå att samhället prioriterar annat än duschar till hemlösa, till exempel fick SAAB ju i veckan sina skulder på drygt åtta miljarder kronor helt och hållet avskrivna. En nätt summa, faktiskt exakt samma summa som skatteåterbäringen till 1,4 miljoner internet-och-sms-deklarerande svenskar veckan innan midsommar.

#4 - - CJ:

Jo, nog ser det skitet ut. Jag blir förvånad om jag kommer hitta ett jobb inom de närmaste tre åren och då har jag ändå en ganska hög industrikompetens och arbetslivserfarenhet.

#5 - - rippe:

Om det vore möjligt skulle jag lägga min röst på de SD som jag såg i Torsdags. Så nära en religiös upplevselse har undertecknade aldrig varit (utom när dottern förlöstes) och kommer nog aldrig att få uppleva igen. Träffade, skakde hand och fotograerades med the one and only Mike ness!!!!!!!!!!!

#6 - - stewe:

Rippe:

Fan, jag blir riktigt avundsjuk. Själv är det just förlösning av dottern som kom emellan mig och wcr, fan också. Jag antar spelningen var bra?



CJ:

I höstas var jag så trött på mitt jobb och tänkte gå tillbaka till industrikneg eller lagerarbete, men det känns som om världen blivit snävare än nånsin.

#7 - - rippe:

Jag är ju inte helt objektiv när det kommer till att bedöma Social Distortion, men aftonbladet gav dem fyra plus och jag skulle vilja påstå att det var värt att vänta tolv år och mycket bättre kommer det aldrig att bli(åtminstone inte för mig) en helt galen dag. har haft mr ness på höger biceps i en massa år och den första jag springer på i gbg är bandet (pratade osammanhängande i en timme efter det) som sedan levererar det bästa jag någonsin sett.



blev ett långt o svammligt inlägg, till saken hör att jag börjar närma mig de förti och trodde inte att jag kunde få såna kickar längre men 16 forever eller nåt antar jag, grattis till dottern förresten, hoppas allt funkar i sommarvärmen

#8 - - stewe:

Rippe:

allt funkar bra, och jag är en lycklig skit för stunden... Hur nesligt det än är att missa distortion är det ju såklart värt det.

Får nöja mig med att spela Cheating at Solitaire och white light... på repeat.



Tycker du har en skön inställning, det är klart man ska bevara barnasinnet och 16kickarna livet ut om det går.

Till top