Eastern Promises

Film / Permalink / 0



En tung rulle...



Kors i taket.
Igår hyrde man film. Var ett tag sedan jag träffat min arabiske vän på andra sidan disken, och han garanterade mig att Eastern Promises var bra -micket bra tillåmed-  och än en gång hade han helt rätt.
Det väntade jag mig, David Cronenberg är och förblir en av vår tids mest spännande filmskapare. Även när filmerna inte riktigt lyckas fånga mig fullt ut, är de alltid intressanta. Cronebenberg har inte bara ett pärlband moderna skräckklassiker, från Rabid till Flugan på sin meritlsta, utan har lyckats fortsätta bli intressant genom filmer som Existenz suggestiva Crasch och fenomenala A History of Violence som kom 2005, även den med Mortensen i huvudrollen.



Viggo...


Lika stor genomslagskraft har inte Eastern Promises, men den cementerar Cronenbergs status som en husgud med ytterligare ett gediget konstverk. Berättartempot är långsamt men oerhört fängslande, för att oväntat explodera i kaskader av grymt, blodigt våld. Slagsmålsscenen i det turkiska badhuset är något av det våldsammaste jag sett senare år. Autentiskt misshandel när den är som vackrast.
Rekomenderas absolut.


Till top