En Liten Läsenkät

Böcker / Permalink / 4

 

 

 

 

 

En Kopp Kaffe Duger också Ibland...

 

 

 

 

 

1. Tre viktiga läsupplevelser under din uppväxt?

Jack Londons Vitkäft/Varghunden, Äventyrsspels Pocket med Robert E Howards Conan och Michael Moorcocks Elric, liksom Stephen Kings fruktansvärt skrämmande novellsamling Den Förskräckliga Apan.

 

2. Tre viktiga serieupplevelser under din uppväxt?

Daredevil av Frank Miller som började komma ut när jag var åtta bast, Watchmen av Alan Moore som samlades i en rejält fet bok av Medusa Förlag. Liksom Hellblazer som gick i Magnum. (tyvärr kan jag inte vara mindre förutsägbar…)

 

3. Romaner som överrumplat berättartekniskt på senare tid?
Senaste Vonnegut i Slakthus 5, den var fantastiskt att läsa. Liksom paret Woods/Gianfelice´s förmåga att skriva kargt och korthugget men med djup i Northlanders- Sven The Returned.

Förra året imponerade Vägen av McCarthy ordentligt på mig, för hans förmåga att skriva undergångsbådande och dystert. Allra mest imponerade Junji Ito med sin surrealistiska skrämmande berättarteknik i Gyo men främst i Uzumaki.

 

4. Musik eller inte när du läser?

Beror på humöret liksom boken i fråga. Till vissa böcker passar musik svagt i bakgrunden, till andra böcker tungt sväng i hörlurarna. Sen finns det böcker som viskar till mig och där inga andra ljud tillåts.

 

5. Vilken bok blir ytligt bekanta överraskade över att du läst och gillat?

Borta Med Vinden. Tyckte den var riktigt underhållande och med ett kvinnoporträtt utöver det vanliga.

 

6. Finns det någon adaption från bok/serie till film som du ser fram emot?
Nej. Om jag gillar en bok eller serie känner jag inget större behov av att se samma story på teve, eller snarare samma berättelse förvanskad som det brukar vara. Man blir oftast bara besviken och irriterad.

 

7. Vilken bok blir ytligt bekanta överraskade över att du läst och ogillat?

Någon typ av skräckbok, de tror jag ska gilla sånt per automatik. Som Cujo tex, som jag anser ganska usel. (men filmatiseringen är grymt bra)

 

8. Vilken författare hade du velat ge en stor kram, tagit en öl med, och vem hade du velat ge en omgång stryk?

En kram till Kazuo Ishiguro för att han verkar så ensam inuti sig själv.

En bärs med Bukowski såklart.

Angående stryk finns ett par som ligger löst till, men jag skulle inte få för mig att kalla dem författare. Dan Brown hade jag däremot kunnat ge en omgång.

För att det är fult att stjäla.

 

 

 

 

 

 

#1 - - Pål:

Har Dan Brown stulit? Vad jag vet så använde han en del material ur holygrail, holy blood eller vad den nu heter, men författaren till alstret menar ju att det är något slags faktabok som man skall ta på allvar. Inte värren att t ex basera en roman på dänikens idéer. Det tycker jag är lite annorlunda än att exempelvis plagiera andra - uttalat - skönlitterära författare.

Men du kanske menade något annat.

Att du läst borta med vinden var lite förvånande, men bara lite. Du har demonstrerat din kulturella bredd tidigare. Annars var väl det mesta sådant jag läst/skulle kunna tänka mig att läsa. Hmm, kul att du gillar Elric, en av mina favoritfigurer.

Cujo var verkligen inte mycket att ha (har inte sett filmen) Kommer mest ihåg att en av bipersonerna - en tenniskille som fulade sig med huvudpersonens kvinna - brukade runka så mycket att han hade stela lakan. Hu hu...

#2 - - s:

Hela historien om nattvard och ätteled från jesus är taget ur Holy grail, holy blood. Stämningen gick ju igenom, det hela klassades som stöld och brown fick pröjsa.



Elric var ju suverän, och nog en god motvikt till Conan hahha...



Filmatiseringen av Cujo gillar jag, det är en nagelbitare än idag när gamle jycken biter den hand som föder honom.

#3 - - CJ:

Vad jag vet så var Brown friad, men jag kan ha fel. Det som störde mig mest med Brown var att han gärna ville påskina att det var hans egna idéer som låg bakom bokens mytologi. I USA skapade boken ett ramaskri inom kristna kretsar.

#4 - - S:

d´oh! Alltid snett på det... Så var det säkert. Jag kanske borde ändra det till någon annan. Kanske Hamsun för hur snett det gick däråt slutet... Sult som var så suverän.

Till top