Ljusbringaren

Dikt och Rim / Permalink / 0
 
 

 

 

 

 

 
 

Ni må banna satans verser

Och ni må bränna barnens böcker

Men av alla barmhärtiga änglar

Är jag den Ende fallne

 

Se nedanför skuggan

Framför mina kluvna bestfötter

Ligger frälsarsonen

Hans maskätna grinande skalle

 

 

Rebeller och revoltörer

Som vandrar egna vägar

Kom under mina vingar och kyss mina horn

Om den enda sanningen

Är Guds att äga

Ska den eviga lögnen bygga min tron

 

 

Jag spottade i hans anlete

Jag vägrade knäa med ryggen böjd

Hellre härskar jag långt här nere

Än tjänar som slav i himmelens höjd

 

 

Genomskåda luftslottet i skyn

All fördömelse, förtryck och förakt

Som lejon ska vi frossa på lammets kött

Kom döttrar, kom söner

Till fri vilja, kunskap och makt

En ny gryning ska dagas när Gud har dött

 

 

Här finns inga kalla väggar av sten

Som i deras Herres hus

Min katedral är syndfull sav och smuts

Jag skänker lust

Jag bringar ljus

Jag är eld och jag är vatten

Jag är jord och jag är luft

 

 

 

 

 

Till top