Messengers 2: The Scarecrow

Film / Permalink / 2







Jag kan väl inte direkt säga att jag minns första Messengersfilmen. Har för mig det var en för stunden hyfsad spökhusrulle, men både handling och annat verkar ha dunstat ur minnet. Bröderna Pang var den gången regissörer, men jag minns att jag upplevde Messengers som en besvikelse då bröderna ligger bakom den rysliga rullen The Eye (aka Gin Gwai).

Och så nu Messengers 2: The Scarecrow, en film som börjar med att pappan i familjen slänger ifrån sig sin bibel. Han är trött på att vara fattig och slita som bonde och ändå vara nära att mista allt. Men som tur är hittar han en gammal fågelskrämma i ladan och efter han riggat upp skrället börjar turen vända, kråkorna kolar helt av och det växer utav helvete bland grödorna.
Även om man bortser från den uppenbara pekpinnen kring avgudadyrkan, så återkommer kristna ideal filmen igenom, frugan verkar bry sig mera om att han slutat gå i kyrkan än om att folk dör och banken håller på att beslagta huset. Ungarna märker man inte mycket av, tonårsdottern ser ut så där anorektisk och tom som de flesta unga skådisar gör.
En silikonbrud som hämtad ur slitz har en biroll där hon smeker sig själv på fälten och senare förför pappan i sin husvagn. Med andra ord är Messengers 2 en skapligt korkad rulle, men konstigt nog ändå sevärd.






Och det hänger till mesta del på majsfälten, som utnyttjas skickligt för att skapa stämning. Det är en miljö som är naturligt kuslig i sig själv, och tankarna går till Children of the Corn som skrämdes från vettet när man var en späd knatte i småland för länge sen.
En annan självklar referens blir Jeepers Creepers då skrämman liknar denne i mångt och mycket. Sen innehåller faktiskt Messengers 2 en rejäl dos humor. Åtminstone för en cynisk lagd tittare. Jag skulle gissa på att det är ofrivillig humor, att det är meningen att de skrattframkallande scenerna ska vara laddade dramatiska, men det gör ju inte humorn mindre effektiv.




#1 - - CJ:

Skräcktips: Se om du kan få tag på Scarecrows http://www.imdb.com/title/tt0096046/

#2 - - S:

CJ:

Tack, jag jagar för fullt...

Till top