Blod och Sand

Film / Permalink / 2







Kanske blev det för mycket Goscinny/Uderzo i en känslig ålder?
Romarriket fascinerar mig på flera plan. Legionärerna, de grymma invasionerna och blodutgjutelsen, gladiatorerna, korsfästningarna, liksom intrigerna hos den dekadenta senaten.
En storslagen estetisk skönhet i badhus, vapensmide och hantverk, men som samtidigt är en symbol för en sällan skådad grymhet av slaveri, våld och politisk dupering av massorna.
Jag har slukat Rome, rise and fall of the roman empire, caligula, Gladiator och Igguldens kejsarsvit. Liksom bandet Ex Deo (som någon lite vitsigt kallade `sin före dettas roll on´), och vars video jag helt enkelt måste återposta här nedanför.
Ikväll ska jag spana in första avsnittet av nya teveserien Spartacus : Blood and Sand. Och visst, Graphic violence, strong sexual content, and major profanity, låter inte helt fel.



 

 

#1 - - Maria:

Haha! Det är ju så jäkla dåligt! Försöker vara en blandning mellan 300 och Rome, fast Rome var ju himla bra och det är inte Spartacus. ;) Jag har börjat följa serien ändå, den är rätt rolig i sin träighet.

#2 - - s:

Nu har jag sett episoden och jag håller Fullständigt med dig... Tveksam till att se fortsättning dock.

Till top