Filmenkät

Film / Permalink / 3






Berätta om:

en film som fick dig att skratta

Jag skrattar mycket och ofta när jag ser film, och inte alltid åt det som anses komiskt utan ibland för att någon karaktär man inte gillar far illa, eller när nån lägger av en dräpande replik. Annars har jag ganska omogen humor, en favorit är Det Våras för Frankenstein av Mel Brooks.

Dr frankenstein:"Werewolf?"

"Igor: There wolf. There Castle."

och så vidare....


en film som fick dig att gråta

Den Enfaldige Mördaren.


en film som finns i dina tankar trots att det var länge sedan du såg den

så fort jag simmar ut på djupare vatten tänker jag på Hajen.


en film om en ny början

American History X som jag såg om igår kväll. Kändes på nåt sätt lämpligt i dessa dagar.


en vinterfilm

a nightmare before christmas brukar åka på runt senhöst/tidigt vinter.


en sommarfilm

Stand by me känns så där somrig och vemodigt nostalgiskt som somrar lätt blir i backspegeln,

men som de sällan var i verkligheten.


en film om en stor fest

Tomten är far till alla barnen.


en film om skolan

Bowling for columbine kanske


en film om ett avslut eller avsked

Utvandrarna, Troells klassiker.


en film du tycker att alla ska se

Jag brukar läsa tittarkommentarerna på nedladdningssidorna ibland,

det verkar finnas en begränsad förmåga att förstå vad som sker i en film för det stora flertalet.

.. så nej, jag delar hellre filmsmak med likasinnade.


Och så lite överkurs:

Hoppa in i en film och lev i den världen, med filmens personer. Vilken film skulle du välja?

Jag fuskar och säger en teveserie; Buffy. Första halvan av året tillbringade jag i sällskap med de där personerna i stort sett varje kväll, saknar dem fortfarande... och efter senaste års hankande mellan arbetsförmedlingen och olika deltidsjobb, hade det känts som en befrielse att gå i klinch med fiender man kan kasta en besvärjelse över eller helt enkelt spetsa på en träpåle.


Vilken filmkaraktär skulle kunna bli din bästa vän?

Klabbaparn.


Vilken filmkaraktär skulle du aldrig vilja byta plats med?

Vem som helst i cannibal holocust. Den första film som nästan fick mig att spy. (men jag var ju inte så gammal då höhö *skrockar manligt*) Eller nån av stackarna i the ring eller the grudge, de där rullarna var sjukligt obehagliga.


Vilken filmkaraktär skulle du aldrig vilja möta i verkligheten?

Vem som helst av Woody Allens karaktärer. Jag hade strypt den gnällige pedofilen på två röda.








#1 - - pål:

"omogen humor..." Själv har jag ett rätt brett humorregister. Finns ingen anledning att förneka sig ett skratt om det går för sig. Fast jag ser sällan rena komedier.

#2 - - Sundin:



Pål;

nä det håller jag med om. Det allra roligaste jag vet är dock the office, svarte orm, futurama och simpsons, och det får väl räknas som renodlad komedi.

#3 - - Linnea:

Jag lånar den här :)

Till top