Själkross

Musik / Permalink / 13





Javisst hade bilden ovan lika gärna kunnat föreställa fakulteten på Hogwarts, men den föreställer faktiskt de sataniskt suveräna medlemmarna av Septic Flesh. Efter en tur till Malmö och Köpenhamn med allt från djurpark till brännvin special, var det skönt att hitta det senaste eposet The Great Mass i posten, slå sig ned i en fåtölj med hörlurar och spolas bort i en malström av prags symfoniorkester, Omenkörer och själkrossarmetal. En av årets bästa skivor.



 

 

Med i paketet låg även The Epigenesis av Melechesh, stygg och svängig black metal med toner från mellanöstern och lyrik hämtad från sumerisk mytologi. Melechesch bildades i Jerusalem redan 93, men huserar numera i europa. En del sega instrumentala partier drar ned helhetsintrycket, men dängor som den här nedan förlåter allt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#1 - - Cadial:

Melechesh later svangigt! Jerusalem/Betlehem later som judiskt-arabiskt kulturutbyte? Har forstas aldrig hort talas om dem...Men det var bra tajmat eftersom jag just kom hem fran Jerusalem med bocker om Sumeria, Babylon, Egypten...besokte mina sex vanliga second hand-boklador.

Huvudstaden mycker snyggare an forut; gagator typ Europa ar det nya honnorsordet, och en sparvagnslinje a la Goteborg haller man pa att testkora. Massor av nya kafeer pa gagatorna. Basta falafeln pa marknaden i Jerusalem, basta Humusen i arabiska byn Abu Gosh.

Gissar att Dark musik maste vanda sig mot nagot etablerat; i Europa vander man sig mot kyrkan, eftersom den paverkat. I Heliga Landet kan man inte vanda sig mot Moses eller Muhammed; de betyder helt enkelt for mycket, gissar jag. Ett mystiskt sumeriskt forflutet verkar fungera utmarkt!

#2 - - S:



Ja, namnet ska tydligen vara hebreiskt, typ "eld" och "kung" sammansatta men huruvida de är judar och/eller araber vete fan... Sångaren är från betlehem har jag för mig ha läst nånstans.

Hade gärna strosat omkring i Jerusalem nån gång, och spårvagn låter ju toppen, själv är jag väldigt dåligt insatt på det sumeriska helt och hållet.

Din teori låter sannolikt, och på tal om svängigt ska du kolla upp öppningsspåret ghouls of nineveh,

http://www.youtube.com/watch?v=CeIa9gGMJg8&feature=related

man får en inre bild av att sitta på en tron i ett härjat gammalt palats med ett harem vampyrinnor magdansande omkring en=)



#3 - - Pål Eggert:

Septic flesh är kungar - odöda kungar. Meleshesh är dock inte fy skam. Klart man hade velat strosa i Jerusalem. Jerusalem var ständigt med under min uppväxt som symbol om inte annat (inte bara i samband med min religiösa uppväxt utan också genom mitt intresse för riddarväsende). Hade varit kul att se the real thing i modern tid.

En lustig grej angående tempelriddare som har lite dåligt rykte just nu. Jag läste en skildring av en arabisk handelsman en gång i tiden. Det här var under korstågen. Han bad sådär som muslimer brukar, med rumpan i vädret och allt det där, och så kommer en vanlig gemen korsfarare och säger att sådär kan du inte hålla på. Då dyker två tempelriddare upp och säger att typ lugna dig, sådär ber han till gud. Tempelriddarna liksom. Förutsatt att historien var sann så har jag en idé om det där. Tempelriddarna som orden var svurna att bekämpa islam, men hade levt där nere så länge att de måste anpassa sig till något slags vardag. Så på slagfältet så var de främst mot muslimerna, men mellan de väpnade konflikterna hade de lite mer överseende med civila. Den vanlige korsfararen som inte levde i en orden där nere hela tiden hade dock inte riktigt - förfinat sina kontakter med fienden.



#4 - - S:





Pål; låter vettigt, själv var jag mer inne på svartsynta barbarer än riddare, å andra sidan satt man klistrad framför ivanhoe varje nyårsdag trots att den är så seg.

Såg en dokumentär för en tid sedan, som tog upp faktumet att de hedniska och polyteistiska religionerna på ett naturligt sätt accepterade andras trosuppfattning, liksom vetenskap och utveckling, medan de monoteistiska har sin högst svartsjuka gudssyn och att vad som helst nydanande kan vara ett hot mot den gudomliga fromheten.



#5 - - Pål Eggert:

Låter ju inte otänkbart. En gud mer eller mindre, vem bryr sig när man ändå har ett helt gäng från början ... I Japan har ju Shinto och buddhislm samsats fint. Buddhism har i och för sig inga gudar alls i sin mest renodlade form och är en smygateistisk religion, medan Shinto har drivor (de har ju fruktbarhetsfestivaler med jättekukar också, bara en sådan sak ... )

#6 - - S:



Jättekukar, låter som en trevlig religion.

Det var vanligt med rejält snidade stakar inom frejdyrkan i på vikingatiden också.



#7 - - Cadial:

Pal, korstagens yttersta mal var kanske inte att doda muslimer, utan bara att "befria" de heliga platser som intagits av muslimer. Alla de tre monoteistiska religionerna har en massa skrivit om att respektera varandra. Islam, under sin expansionstid direkt efter Muhammeds dod, tvingade inga kristna eller judar att konvertera; daremot polyteisterna var man hardare mot (klart, lite extra skatt fick de ju betala; och bara muslimer fick rida till hast; judar och, senare, Rikard Lejonhjartas trosfrander fick noja sig med asna).

#8 - - Cadial:

...och sa gillar jag Stewes barbarreferenser i alla sammanhang!

#9 - - S:





C;

Haha, barbarreferenser är mitt bread & butter!

En del historiker vill mena att huvudsaken till korstågen egentligen var ekonomiskt gynnsamma farleder för kryddor och siden...

Sen vet jag att de monoteistiska religionerna har

s k r i v i t mycket om tolerans - men hur ofta har de efterföljt sina egna ord??



Tänkte på det senast i morse när jag läste det här fantastiska inlägget;

http://www.djungeltrumman.se/kulturarbete/post/Dod_for_liv_Rapport_fran_fosterlandet



#10 - - Pål Eggert:

Det var ett bra inlägg. Jag tyckte särskilt mycket om slutklämmen med analys av bibelverser och meningen "Du skall inte dräpa - men jag skall."

Det är klart att ekonomiska vinster hade del i korstågen, men religion var en viktig del. Däremot under korståget mot katarerna i sydfrankrike, som inträffade före korstågen i det Heliga landet, var det helt klart ekonomiska incitament. Kyrkan hade dessutom under lång tid hållit sig till att missionera och argumentera för sin sak. Medan det är ett vågspel att ge sig av till mellanöstern var det en helt annan sak att dra ner till de behagliga vidderna i söder och lägga under sig land och egendomar. För jävligt, med tanke på den rätt sofistikerade, jämlika (med feodala mått) och tillåtande kultur man hade i sydfrankrike på den tiden. Jaja, jag kanske ska släppa det nu. Det är ett antal århundradens sedan...

#11 - - S:





Kalle Lind är en av rikets skarpaste pennor, inte konstigt att jag hellre läser hans analyser av taubes viskonst (ett ämne som jag är måttligt intresserad av) än en kvällspressjournalists betraktelse över Londonkravallerna(ett ämne som jag däremot är intresserad av).

Måste läsa den snubbens böcker förr eller senare.



#12 - - Cadial:

Ja, klart att relionerna bara pratar om att vara snalla; jag bara sokte djupt inne i karnan, efter nagot, litet gott...

Om korstagen, sa kan de delas in i de "akta" korstagen och de "bastardiserade".

De akta korstagen ar de som ar direkt sanktionerade av paven och vars destination ar Det Heliga Landet.

Det forsta korstaget ar exempel pa ett lyckat sadant.

Det fjarde korstaget, som fran borjan avsags ga mot Det Heliga Landet, men som slutade i att man anfoll (det kristna, om an inte katolska) Konstantinopel ar ett exempel pa ett bastardiserat korstag dar girighet (inte minst Venedigs kopmans, som ville ha betalning for transporten aven om man inte slog ihjal muslimer) spelade stor roll.

Konstaninopel hamtade sig aldrig ekonomiskt och militart och nagra hundra ar senare angrep de muslimska turkarna och resten ar historia...

#13 - - S:



C;

Klart du ska leta efter gott om du känner det, men det är väl som med den fina tanken om kommunism - i praktiken har det mest fört med sig elände.

Verkligen intressant korstågslektion det här blev, och där ser man än en gång hur oinformerad man är om det mesta.



Till top