Skörlevnad

Dikt och Rim / Permalink / 0

 

 

 

Lärd från barnsben att

Va till lags och sitta still

Lärd från barnsben att

Vad jag gör räcker inte till

 

Tuktad av deras självrättfärdigande

En sanning så bekväm så förskönande

 

I kö till tiggarkontoret

Skörlevnad föder frustration

En knuten jävla näve

Apati blir till desperation

 

Alla tårar försvann för så länge sen

Där du ser en fiende har jag min vän

 

Ska skända dig socialkäring

Knulla dig med min underklasskuk

Ska besmitta dig med

Min fattigdom och göra dig sjuk

 

Nagla fast dina pappersvändarhänder

Bit checkhäftet hårt mellan dina tänder

 

En munfull så besk

Cancersvulst i min hals

Skriker allt jag kan

Ändå hörs ingenting alls

 

Ditt dagliga bröd giv mig idag

Jag svär att aldrig mer stå där svag

 

 

 

 

 

Till top