Skräckfilm i Sommarnatten

Film / Permalink / 2




Från Eskapixbloggen

"Den 5 juli nästa år är det exakt 40 år sedan som SVT satsade på det som kom att kallas för "skräcksommaren -72", då de visade klassiska skräckfilmer som Mysteriet ”Dracula”, Mumien vaknar, Dr Yogami från London, Frankensteins brud och Draculas dotter bara för att nämna några titlar. I kölvattnet på denna närmast legendariskt heta sommar kom snart även en uppsjö av skräcktidningar - Chock, Gravmannen, Dracula Lever, Varmblodig,Vampirella och Varulv om natten bara för att nämna några av de serietidningar som fyllde mataffärerna under några år på sjuttiotalet.

I sommar, med start fredagen 8 juli, hyllar Eskapix den heta skräcksommaren 1972 med att varje fredag klockan 21.35 visa en rad klassiska skräckfilmer via vår hemsida. Det är med andra ord bara att börja poppa popcornen och korka upp absinten och njuta - eller vad sägs om Nosferatu , Dementia 13, Driller Killer, Atom Age Vampire?

Vi kommer att visa sju skräckfilmer, exakt samma antal (om än inte samma filmer) som sändes på TV1 den där sommaren 1972. Och varför klockan 21.35 undrar vän av ordning? Jo, det var det klockslaget som TV1 visade skräckfilmer för snart 40 år sedan. Mer info inom kort."



-Verkligen kul idé, får hoppas det funkar som tänkt.
Själv är jag givetvis för ung och ståtlig för att minnas filmvisningen, däremot finns några av blaskorna i kärt minne liksom ägo... och så minns jag en liknande SVT-satsning åttiotalet; med Skräcken från Svarta Lagunen - i 3d! Men jag minns också Osynlige mannen, Dorian Grays Porträtt och Frankenstein.








#1 - - Eskapix:

Jag bugar och tackar för den finfina reklamen. Hoppas också att det fungerar som det är tänkt. Nämnas bör att de filmer som kommer att visas med start i juli är filmer som ligger i så kallad "public domain", vilket möjliggör en satsning av den här graden för vår skrala budget.

#2 - - Sundin:



HH;

Jag gör gärna lite reklam för eskapiximperiet=)

Jag anade att det skulle ske genom nåt liknande, men samtidigt kan ju teknik och annat fanstyg krångla... Positiv jag låter, eh?

Till top