Requiem from the Darkness

Film / Permalink / 4





"Ingen väg kan tillfredsställa alla. Men de som lämnar vägen går vilse.
Världen är blott en illusion.

Begäret slukas av mörkret och det enda som återstår är rykten."



Mataichi

 

 

Momosuke vill bli författare. Han lämnar sitt gamla kneg och beger sig ut på vandring för att samla in material till spökhistorier. På vägen möter han den mystiske Mataichi och dennes två följeslagare; Ogin marionettmästarinnan och en väldig skepnadsskiftare kallad Nagamimi. Trion har som uppgift att förpassa syndare från denna sfär till nästa, i synnerhet fall som har att göra med svartmagi eller stygga andar. Så småningom slår Momosuke följe Mataichis gäng och blir alltmer en del av fallen.




Ogin



En dvd-box jag trodde skulle räcka några veckor, höll några dagar helt sträckstirrande tills ögonen föll ihop. Smått besatt. Jag har tänkt på avsnitten halva dagarna och till och med drömt om dom.
Men så är det verkligen skräckanime i min smak; mörk, blodig, rolig och ofta hisnande snyggt tecknat. Översättningen från japanska till svenska kan jag knappast uttala mig om, men den känns gedigen och genomarbetad i lekmansögon.
Alla 13 avsnitt finns samlade på läcker box för 99 spänn, och rekommenderas stenhårt.



Nagamimi






Dyrka

 

 

 

 

 

 

Till top