Adéle Blanc-Sec

Film / Permalink / 4

 




Tokcharmig äventyrsfilm av Luc Besson, mannen bakom bland annat Leon och Nikita.
Adéle Blanc-sec: journalist med smak för extraordinära äventyr, har sorgligt nog en syster som under tragiska omständigheter fått skallen genomborrad av en hårnål och sitter numera mest och stirrar tomt framför sig.
Därför reser Adéle till Egyptens pyramider för att norpa mumien av Ramses livmedikus, i hopp om att dennes medicinska förmågor ska ge tillbaka syrran gnistan.
Problemet är bara att gubbrackarn som ska hjälpa henne väcka mumien till liv, övar sig genom att väcka liv i en flygödla som egentligen varit utdöd i miljontals år...




Som vän av indiana och liknande är jag helnöjd och rekommenderar verkligen den här pärlan, som enligt rykten ska vara den första i en trilogi.
Avslutningsvis heter ju filmen som synes Les Aventures extraordinaires d'Adèle Blanc-Sec i original, på engelska heter den The Extraordinary Adventures of Adèle Blanc-Sec och följdaktligen heter den
Adéle and the secret of the mummy i Sverige... suck.

 

 

 

 

 

 

 

 

#1 - - Emma:

Fniss. Det är en filmatiseringen av en serie, dvs tog för givet att det första albumet hette secret of the mummy i undertiteln....fast det heter visst "Pterror Over Paris/The Eiffel Tower Demon" ^^. Ska kolla upp när jag är rik :p

#2 - - S:



E-J;

Jamen hela grejen att ha engelska titlar i onödan är vad jag retar mig på. Speciellt när de inte ens stämmer överens med vad de faktiskt heter på engelska.

Jag visste att filmen är baserad på en serie men har inte läst den heller, men franska äventyrsserier brukar ju knäcka det mesta.



#3 - - Cadial:

Jag har last nagra album pa svenska (finns pa bibblan!) och kanner igen flygodlan (fran en annan historia?). Rekommenderas; galna vetenskapsman, mysterier och Parismiljoer och klader fran nar det begav sig!

Och filmklippet ger ju verkligen Indiana-vibbar!

#4 - - s:



C;

Den här helt klart lika underhållande som trailern lova - se den!

Hmm, albumen finns väl knappast på mitt bibliotek men det borde gå beställa in dem så tack för tipset.

Till top