This war will be won by meateaters

Böcker / Permalink / 0

"Både i hebreiskundervisningen och hemma har jag lärt mig att de judiska kostföreskrifterna upprättades som en kompromiss: om vi människor nu prompt ska äta djur ska vi göra det humant, med respekt för de andra varelserna här i världen och med ödmjukhet. Man ska inte utsätta djuren man äter för onödigt lidande, varken under livet eller vid slakten. Det synsättet gjorde mig som barn stolt över att vara jude, och det gör det än idag."


Första tanken är att det är ett ganska konstigt resonemang från en vegetarian, andra tanken är att det är ett ännu konstigare resonemang eftersom det handlar om kosherslakt - som jag har för mig innebär att man skär halsen av ett djur och låter det förblöda. Låter snarlikt onödigt lidande faktiskt.
Det finns fler exempel på lite märkliga resonemang från Foer, men det största problemet är faktiskt sättet boken är skriven på. Att Foer tar avstamp i sin egen vardag och val att inte äta kött känns rimligt, men hans sätt att vardagsfilosofera sida upp och ner är desto orimligare. Snart känns det som att lyssna på någon som verkar tycka att deras Varje Liten Tanke Är Storslagen och inte minst bör nedtecknas som Värd Att Bevara För Eftervärlden.
Det funkar bra som fan är däremot intervjuerna med aktivister, Peta-medlemmar och köttproducenter. Synd att det inte blev en renodlad reportagebok istället.









Till top