Gud genom tusen watt hjälp mig nu när det blir natt

Film / Permalink / 2


För den som eventuellt missat det syftar inläggstiteln på det klassiska avsnittet av Svar Direkt där hårdrock avhandlades. Ett klipp som delvis inleder Yasin Hillborgs dokumentär Så Jävla Metal också, en film som ger sig på att skildra svenska metalscenens historia. Hur det funkar? Tja, att klämma ihop allt från November till In Flames känns lite... kompakt.

Att sen huvudfokus för Så Jävla Metal ligger på åttiotalet nånstans med Europe och Yngwie faller ju inte direkt mig i smaken. Och Anders Tegnér låter dryg som vanligt när han får för sig att hans dust med snuskgubben Siewert var den sista gången äkta moralpanik på allvar drabbade nationen. Vilket i sig borde innebära att han sov sig genom hela 90-talet.

Glada/fulla swedenrockbesökare skriker metal. Det görs en snabb sväng kring stockholmsdödsen, ännu kortare om göteborgsditon och avdelningen Black Metal, tas nästan helt upp av att Entombed med flera blev mordhotade i samma veva som kyrkorna brann. Vissa personer flimrar förbi på ett ögonblick (Morgan Håkansson är med i 2,5 sekunder) medan andra får bre ut sig överdrivet mycket. Hur väsentlig Cradle of Filths och Lars Ulrichs medverkan är kan man också diskutera.

Nu kanske det låter som en ren sågning, men trots alla invändningar är faktiskt dokumentären både välgjord och underhållande. Åtminstone bitvis.












#1 - - fredrik:

Det dumma då jag hyrde filmen, för jag hyr mina filmer, var att jag inte kollade på extramaterialet. 8) Det kan ju ha varit så att Rob Flyn, som var med i filmen i fem sekunder, kanske gjorde en lägre intervju. Det bästa med filmen var annars Upplands Väsby. :D

#2 - - S:





Nope fredrik, extramaterialet innehåller typ längre intervjuer med joey tempest, Yngwie och Lasse Ulrich.

Till top