Enkäteri

Böcker / Permalink / 3






1. Hur gammal var du när du lärde dig att läsa?


Hmm, min äldsta storasyster sa för ett tag sen att mina lekisfröknar tyckte att det var konstigt att jag kunde läsa redan på lekis. Vete fan varför de skulle tycka det, men jag minns iallafall att min storasyster var den som drev sporadiska bildningssessioner hemma, läste bl.a Min Morbror Trollkarlen och Trälarna för oss mindre.
Det var i och för sig inte den största anledningen till att jag ville lära mig läsa, snarare för att kunna ta mig an mina serietidningar på egen hand.

2. Vilken bok var den första bok som du kommer ihåg att du läste själv?

Antagligen någon bok om djur. Jag läste ju Vitkäft, som första delen i Jack Londons Varghunden hette när den gick som seriealbumtrilogi utgiven av Carlsen Comics. Var sen helt besatt av våra fyrfota vänner. Jag läste bland annat nån bok som hette Tarka Uttern som jag vill minnas jag fann väldigt gripande, plus någon bok om en flicka som levde bland vargar. När jag blev lite äldre läste jag Den Vita Tapiren av Jan Lindblad typ 8 gånger.
Sen var det Mio Min Mio och det vanliga tjafset, antagligen blev man i vanlig ordning tvingad av skolan att läsa skit man inte ville ha egentligen. Jag läste böcker sakta och ogärna, serier var det som gällde.







3. Vilken tegelsten (bok med mer än 500 s) är din favorit?

Jag minns många tjocka böcker, men svårt att säga sidantalet på vissa gamla favoriter. Men jag slår till med senaste tegelstenen jag tyckte riktigt mycket om; Fågeln Som Vrider Upp Världen av Murukami.
Vidunderlig bok.

4. Var läser du helst?

Helst på något bekvämt ställe, eller under resa.

5. Under vilken tid på året läser du mest?

Sommaren. Man är ledig(arbetslös) och jag gillar att vara i skuggan.

6. Vilken genre läser du helst?

Genrer var viktiga en gång i tiden, nu läser jag allt möjligt så länge det är bra.

7. Har du något tips på en bra vampyrbok?

Gör just nu sporadiska nedslag i de bastanta samlingsvolymerna av Tomb of Dracula av Marv Wolfman och Gene Colan. Läs dom!






8. Vad får dig att välja en bok med en författare du aldrig läst förut?


Tips.

9. Vad skulle du välja? Att bara få läsa vampyrböcker eller att bara få läsa svenska deckare?

Naaaw, tvinga mig inte att välja....

10. Vilka är de tre bästa filmatiseringarna av böcker?

Vete fan, tar tre elakt bra filmatiseringarna av Stephen Kings böcker istället; The Shining, Cujo och Pet Sematary. Ingen av dem följer förlagan slaviskt men fångar desto mer av essensen.
Överhuvudtaget var många av Kingfilmatiseringarna mellan ´76 och ´90 grymt sevärda.

11. Hur många olästa böcker har du hemma?
4 stycken.











#1 - - Maria:

"11. Hur många olästa böcker har du hemma?

4 stycken."



Huh. Min dåliga vana att köpa på mig en jävla massa böcker som jag sedan inte läser känns nu ännu fånigare. ;)

#2 - - 88:

Jag är ju även förtjust i "Carrie" och "Christine", två bra filmatiseringar av "Kingen". Håller med om att Stephen King-filmerna hade en topp i slutet av sjuttiotalet och när åttiotalet övergick till nittiotal.

#3 - - S:



Maria;

Jag har väl äntligen börjat ta itu med min hög senaste månaderna. Oftast köper jag bara böcker jag redan läst och känner att jag vill äga, annars försöker jag stötta biblioteksbranschen så gott det går. Därför blir aldrig högen sådär jättestor.



HH;

Ja precis, de gillar jag också skitmycket. Liksom creepshow, dead zone, cat´s eye och en hel del annat. King var verkligen kungen där ett tag, inte bara med rullarna utan en tegelsten om året och stenhårda novellsamlingar.



Till top