Off Season

Böcker / Permalink / 0
 
 
Black coffe’s a lot like whiskey, you know? All devil and no trimmin’s. Always liked my sins pure and take it as it comes.

 

Carla har hyrt en avskild och naturnära stuga i Dead River, Maine. Under en långhelg kommer hennes syster och pojkvän, liksom andra vänner för att övernatta och umgås.
Otur för alla inblandade så är trakten sedan länge ökänd för sina många försvinnanden. Det har inkommit oroväckande rykten om förvildade barn och kvinnor, klädda i trasor och djurhudar som stryker omkring i skogsbrynen och längs kustremsorna. Polisen får märkliga rapporter om turister, vana fiskare och simmare, som verkar ha försvunnit spårlöst på dagar av klart väder.
Runt Carlas ensliga stuga samlas en brokig skara i skuggorna. I skydd av höstkylan och mörkret betraktar de människorna. Hur de skrattar och skålar, i ljus och värme, på andra sidan fönsterglasen.


 
 There were crickets in the tall grass and they fell silent too as the woman walked by, and there was a moment of deep quiet that surrounded the house and then passed like a hand passing through the flame of a candle. Inside there was a sound of laughter. Outside a slight chill in the air told of winter not far away, when those voices in the grass would all silence at once and leave the dark hours to the night birds and the wind.


Off Season är Jack Ketchums debutroman från 1980. Ett ärligt försök att göra litteratur av den råa skräckfilmsvåg som fascinerat Ketchum under det gångna sjuttiotalet med titlar som Night of the living dead, Motorsågsmassakern och The hills have eyes.
Bokförlaget Ballantine anade dollars i luften och satte snart klorna i Ketchum. De hade dock några villkor. Något som visade sig sluta i en utdragen kamp, mening-för-mening och ord-för-ord, mot en lektör som överhuvudtaget inte uppskattade Off Season det minsta. Efter många om och men kunde Ketchum och lektören lämna in ett långt blodfattigare utkast än det från början var tänkt.

 

 

On their way back through the woods, they spotted an owl and waited silently while it made it’s kill, a large bullfrog barely visible to them above the waterline. They watched the owl return to its tree with the frog and begin to tear it apart. Then the boy with the bad skin pelted it with a rock. The rock caught the bird square in the chest and tumbled it into a patch of blackberries. The smaller children cried out in pleasure. But the boy did not bother with its carcass. The thorns were too much trouble. Some animal would come along who would not mind the thorns. At night everything hunted.


Ballantine var dock inte nöjda med det utkastet heller. De ville ha slutet ändrat och ännu mindre av det utstuderade våldet. Efter flera förhandlingar gav Ketchum med sig ytterligare.

Det hela resulterade i att originalutgåvan blev en stympad vision som förlaget därtill gjorde sitt bästa att gömma undan, undvika europadistribution och trycka nya upplagor av.

Off Season blev trots alla strykningar och omskrivningar en kultklassiker och resten är vad man brukar kalla historia. Ketchum kompromissade aldrig mer.
I inledningen av den här restaurerade utgåvan, där Ketchum fått fria händer att återförverkliga originalutkastets vision, tackas Stephen King med orden: ”This one is for Steve, with much gratitude. Who, it turns out, read the original way back then.”

 
 
Willis had seen corpses before - the highway was full of them. Burned, crushed. Hell, he’d even seen one guy with the dead limb of a tree poked right through his windshield and into the center of his forehead. But a survey of this place was like a little stroll through hell. That charred mess by the fire. Some guy with his intestines spilled out all over the walkway. Another guy lying in bed with his throat slit, starkos. Somebody’s goddamn fist lying in a corner. 
And then the kids. One of them with his head about fifteen feet from his body. Another one, outside, with no head left at all. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Till top