Strategin och andra berättelser

Böcker / Permalink / 0

 

En del av hans hjärna hade tillfälligt lyckats befria sig från giftet och kämpade vilt mot tiden.
Jag kommer att dö.
Dödens tröst är religionen. Religionen är meningslös i livet.
Hur många ateister har jag inte sett skriva under trosartiklarna för forskartjänster och levebröd! Under livet är religionen antingen en förströelse och ett sömnmedel eller bluff och bedrägeri.

Hastur Förlag fortsätter att bjuda läsekretsen på högkvalitativ litteratur från de mörkare stråken av mänsklighetens skrymslen. Denna gång är det Aleister Crowleys tur. Legendarisk ockultist, bluffmakare, spion – beryktad för sin skörlevnad och sina skandalösa skrifter under sin samtid. En mytisk och mystisk figur som än idag är fascinerar och fängslar.
Översättningen sköts av KG Johansson som redan tidigare briljerat med översättningen av Lögnernas Bok. Denna gång får vi klara oss utan illustrationer från Jonas Wessel, men sin vana trogen har Hastur förlag prytt framsidan med ett konstverk, nämligen Tystnaden av Johann Heinrich Füsli.
Boken består av tre noveller. Titelnovellen Strategin är en riktigt fängslande men också abstrakt liten pärla där två främlingar möts på ett tåg och en berättelse om mord, fängelse och flykt tar sin start.

 

”Vid tjugofem års ålder var mitt blod hetare än nu. Jag gifte mig. Fyra år senare fann jag min hustru i en grannes armar. Jag dräpte honom. Jag dräpte henne. Jag dräpte våra tre barn, ty huggormar avlar inget annat än huggormar. Jag dräpte tjänarna; de var medskyldiga till äktenskapsbrottet, eller skulle vilket fall inte få bevittna sin herres skam. Jag dräpte gendarmerna som kom för att gripa mig  - fjäskande legoknektar i en korrumperad republik.”

Magdalen Blairs testamente handlar om den unga Magdalen som verkar ha extrasensorisk perception. Hon och hennes make börjar göra avancerade parapsykologiska experiment för att bevisa sin tes. Samlingens enda renodlade skräcknovell, som känns både klassisk och udda på samma gång. Avslutande Hans Hemliga synd är väl mer av småkul bagatell, där viktorianska ideal går en holmgång mot erotisk konst.  
Jag blev väldigt förtjust i den här boken och slukade den på en eftermiddag under helgen som gick. Skönt skriven. Det finns glasklara formuleringar som går rakt på sak, men novellerna är också kompromisslöst konstnärligt egensinniga. Det är ömsom nihilistiskt och mörkt, ömsom romantiskt och humoristiskt. Även i berättartagen finns en mystik kring Crowley och hans tankar.

 

 

 

 

 

 

 

Till top