Our Movie Year

Serier / Permalink / 0



En serie om filmen som handlade om serien...





Ja alltså seriealbumet av Harvey Pekar om det året då hans livsverk American Splendor blev film. En film som jag senaste året har sett tre gånger, liksom skrivit inlägg om. En favorit helt enkelt.

Our Movie Year är däremot ingen jättehöjdare, även om det emellanåt glimrar till. Som när Harvey tar katten till veterinären, när han får bilkrångel, när det är strömavbrott och han ska ut och flyga... etc
Vardagsmoment som är oerhört underhållande. Allra mest gillar jag när han hälsar på Alan Moore, som verkar vara en intressant rebellisk snubbe helt i min smak. Förutom då att han gjort några briljanta serier en gång i tiden.

Harvey Pekar däremot, är mindre intressant än någonsin och Splendor känns lam och tjatig. Gång på gång ältar Harvey sin cancer, sin pension från jobbet och den depression som följde, liksom hans ständiga rädsla att inte kunna försörja sin familj och därför vill få in så mycket pengar som möjligt i samband med filmen American Splendor.

Det är allvarliga saker, men när man läser samma klagovisa för femte, sjätte gången tappar det minst sagt i effekt. I vissa av kapiteln ges intrycket att Pekar är på gång att bli rejält gaggig, något som kanske förklarar saken.




Crumb och Bukowski...



Illustratörerna är inte mycket att hänga i granen heller, frånsett från Crumb som bidrar med någon ynka sida. Han har verkligen inte tappat stinget och jag önskar det vore mer av honom i albumet. Jag tänker än en gång att jag vill se dokumentären om hans liv, liksom få tag på hans arbeten kring Bukowski.
Det verkar trevligt.






Relaterad Länk:

American Splendor




Till top